Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komen ze aan de formules van de prijselasticiteiten?

In de Economie bestaat er zo iets als elasticiteit. Daarmee berekenen ze de invloed van de prijs van een goed op de vraag (dus als de prijs met 10% stijgt, hoeveel % zal de vraag dan stijgen of dalen). Voor die verschillende elasticiteiten (er is ook een inkomenselasticiteit en een kruiselingse prijselasticiteit) hebben economen formules opgesteld (waarmee je dus die invloed kunt berekenen), maar nu is mijn vraag: hoe komen ze aan die formules? Hoe kunnen ze nou van te voren weten als de vraag gaat stijgen of dalen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De formules zijn ontwikkeld door middel van onderzoek.

Het idee er achter is dat verschillende producten verschillende prijselasticiteiten hebben.

Bijvoorbeeld een brood, stel brood kost 1 euro. Bij die prijs worden 1000 broden verkocht per maand. Als ze dat brood ineens 2 euro maken worden er minder broden verkocht. de prijs stijgt, vraag daalt.
bij 2 euro worden er 750 broden verkocht.

De prijselasticiteit is dan het verschil in afname = 25%/ het verschil in prijs = 100%. De prijs elasticiteit is 0.25.

Bij fietsen is het bijvoorbeeld andersom tot op een bepaalde hoogte. stel de fiets van 1000 euro wordt 20 keer verkocht. als de fiets 800 euro wordt zal hij misschien 28 keer verkocht worden.

met dezelfde formule krijg je dan dus 40/20=2.

Op basis van deze bedragen kun je grafieken maken met de omzet bij bepaalde verkoopprijzen en dus ook het aantal verkopen.

combineer deze grafieken met de productiekosten bij bepaalde hoeveelheden en prijs en kwantiteit voor maximale winst kunnen worden berekend.

De prijselasticiteit is een hulpmiddel, het zal altijd afwijken. Helemaal zeker weten doe je dus nooit.

Hoe ze kunnen weten of de vraag gaat stijgen weten ze nooit zeker, wat wel zeker is dat je met een lagere prijs meer producten verkoopt dan voor een hoge prijs. Dus een prijsverlaging werkt vraag verhogend.


Primaire levensbehoeften zijn meestal prijsinelastisch (zoals brood), secundaire levensbehoeften zijn meestal prijselastisch (zoals fietsen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik heb zelf niks net economie gedaan ofzo, maar ervaring lijkt mij hier het goede antwoord. Deze formules zijn natuurlijk nooit waterdicht, omdat ze de toekomst proberen te voorspellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing