Mag iemand met een 'Master of Science'-titel (MSc) zich ook 'Drs.' noemen?

Ons werd verteld dat m.n. 'de eerste lichting' afgestudeerden met een Master-titel zich eveneens 'Drs.' mogen noemen en omdat deze titel veel meer ingeburgerd is, geven werkgevers (die willen weten dat ze academici in dienst hebben) daar eigenlijk ook de voorkeur aan.
Voorzover wij weten is 'Drs.' een beschermde titel en 'MSc' niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.4K

Antwoorden (3)

Drs. wordt je als je een universitaire studie hebt afgerond. Dat heb je dus als je je master hebt gehaald, en dus is het antwoord: ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit staat in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek:

Artikel 7.20. Titels ir., mr., drs., ing. en bc.

1.Degene die op grond van artikel 7.19a gerechtigd is een graad in het wetenschappelijk onderwijs in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van:
a. de titel ingenieur, afgekort tot ir., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van de landbouw en natuurlijke omgeving of op het gebied van de techniek,
b. de titel meester, afgekort tot mr., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van het recht, of
c. de titel doctorandus, afgekort tot drs., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft waarop de onderdelen a en b niet van toepassing zijn.

Een science master mag zich dus ook doctorandus noemen.

Overigens is de graad Master (of Science), wel degelijk beschermd. Ik heb geen opleiding op master-niveau afgerond, heb dus niet de graad Master behaald, en heb volgens artikel 7.19 van de Wet op het hoger onderwijs dan ook niet het recht om die graad tot uitdrukking te brengen in mijn naamsvermelding door de toevoeging 'M', 'MA' of 'MSc'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, ik heb blijkbaar een minduimpjesstalker! Oh nee, wat een ramp, nu gaat mijn waarderingscijfer omlaag! Straks gaan anonieme vreemdelingen op internet slechte dingen over me denken, nééééééééééh! (PS ik weet dat jij het niet was Starbless, dank voor je reactie.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik ga nu wel heel vreemde dingen denken inderdaad :). Maar het is een mooi duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, op mijn diploma staat zowel MSc als drs. Het een is gewoon een vertaling van het ander.
Volgens het internationaal wetboek maf dit, mits je beide titels niet gelijktijdig gebruikt.

De titel Master of Science wordt internationaal erkend en is qua niveau vergelijkbaar met de Nederlandse titels doctorandus (drs.) en ingenieur (ir.) en de Belgische titels licentiaat (lic.) en ingenieur (ir.). Volgens artikel 7.20 in de Nederlandse Wet op het Hoger Onderwijs is de MSc gerechtigd om de titel ingenieur (ir.) of doctorandus (drs.) te voeren, afhankelijk van de opleiding en op voorwaarde dat deze is behaald aan een Nederlandse universiteit. 'Oude' bezitters van deze titels (ir. of drs.) mogen ook de Mastertitel voeren. Het is niet toegestaan om beide titels tegelijk te voeren, tenzij daarvoor daadwerkelijk meerdere opleidingen zijn afgerond.
Bronnen: