Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn die lichtgevende puntjes in het zeewater?

Als ik in Noorwegen ben en ik ga 's avonds naar de fjord en ik raak met mijn handen het water aan dan zie ik allemaal lichtgevende puntjes in het water. Het is er alleen als het donker is, wat zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat is plankton, maar het is inderdaad grappig dat het licht geeft als het water beweegt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is inderdaad alg zoals door anneliez genoemd wordt.
Je kan ze trouwens zelf kweken: http://www.wikihow.com/Grow-Bioluminescent-Algae-at-Home

Andere antwoorden (4)

Misschien de sterren die je ziet via het water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
fluoriserende alg, hetzelfde idee als n vuurvliegje. Ik kan zo snel geen verder verklarende site vinden, maar misschien kom je hiermee al iets verder
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt inderdaad! Wordt ook wel 'illumination of the sea' genoemd. Op deze website staat ook meer informatie (is wel in Engels) http://www.daisydurby.nl/furniture_objects/furniture_objects.html
Nee lieve mensen het is plankton wat oplicht door het maanlicht !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij goud, er schijnen miniscule gouddeeltjes in onze oceanen te drijven; pasgeleden gezien op Discovery dus ik neem aan dat dit waar is

Toegevoegd na 49 seconden:
waarop uiteraard het maanlicht weerkaatst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing