Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je over een bad met vanillevla lopen ?

Dit werd althans gesuggereerd in een aflevering van Brainiac. Maar ik kon niet zien of er misschien onder de vanillevla een betonnen vloer lag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuke show trouwens, Brainiac, jammer dat ie niet meer op Veronica komt :(
Kimath
15 jaar geleden
Custard is volgens mij iets anders als vanillevla.
Kimath
15 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Custard Het schijnt wel te kunnen, staat onderaan de pagina uitleg over non-Newtonian fluids. Beetje moeilijke uitleg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mjam , krijg er wel trek van . Zijn er nog winkels open ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee je valt er in. Het bad zal overstromen en jij zult echt tot je knieen onder de vanille vla zitten. Tenminste...... Ik ga niet wiskundig antwoord zitten geven. Maar als je dit thuis gaat doen ga er dan maar van uit dat je gewoon weg zakt in de vla. En met je voeten de bodem van het bad raakt. Al zal het wel langer duren dan met water omdat vla nou eenmaal dikker is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik genoeg geld had zou ik het uitproberen, en daarna de vanillevla terug in de pakken doen en opsturen naar Afrika of Japan ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wauw das lief van je.

Andere antwoorden (8)

Mij lijkt dat zoiets niet kan, je valt er dan toch in?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dat alleen kan als je je gewicht over een groot genoeg oppervlak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het word steenhard als je er hard op slaat... sta je erop en beweeg je niet dan zak je erin... je moet dan ook zorgen dat je niet stopt met lopen, je veters strikken lukt dan ook niet ^^
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi uitgelegd in het filmpje , goed gevonden. Idd dit was de aflevering die ik had gezien. Het lijkt net een betonblok onder de voeten van de Brainiac. Maar op het eind laat hij zien dat hij wel degelijk weg kan zakken. +
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
=) dankje
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is geen vanillevla, maar maizena met water. Dat wordt, als je het in de goede verhouding mengt een non-newtonian fluid (een vloeistof die zich tegen de wetten van Newton in gedraagt.) Als je daar snel overheen rent, (of als je er in je handpalm een balletje van rolt) wordt het bijna vaste stof, maar als je er rustig op gaat staan, of het balletje op je hand laat liggen, wordt het weer vloeibaar, en zak je er doorheen.
In het programma brainiac werd custard gebruikt. Het is een soort vanille vla maar dan wat dikker! En als je hard genoeg loopt kan je daar overheen lopen, maar zodra je stilstaat zak je er in weg. Het heeft te maken met de samenstelling van de vloeistof onder de druk die je er op uit oefent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht echt dat het nep was dat bad met custard. Hmmm wel goed bedacht je antwoord +
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het kan echt, zegt de natuur/scheikundige hier in huis.
Alleen als je een groot oppervlalte bezet anders zak je te snel weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met vla weet ik het niet maar met custard. Werkt het wel. Het at om een niet-newtoniaanse vloeistof. Dat is een vloeistof die veranderd in een vaste onder invloed van druk, maar die vloeibaar is als hij niet onder druk staat. Niet stoppen met lopen dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, zoals te zien in het filmpje hier ergens boven: het kan.
Iets vergelijkbaars kun je doen met een maizenapapje. Als je een dik maizenapapje maakt, en daar je vinger in steekt, kun je er rustig in roeren. Maar als je snel probeert te roeren met je vinger, is het papje ineens vast en komt je vinger niet vooruit. Zodra je je vinger weer stilhoudt en niet meer beweegt, of alleen heel langzaam, wordt het papje weer papje.
Dat is hetzelfde effect: Zolang je maar doorloopt over de custard, is het nogal vast. Als je stil gaat staan zak je naar beneden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat gaan we eens proberen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moet je doen, is echt grappig. Je hebt een vrij dik papje nodig, een soort modderdikte.
Het gaat hier waarschijnlijk om een thixotrope vloeistof.
Thixotropie of pseudoplasticiteit is de eigenschap van een niet-newtoniaanse vloeistof, waarbij de viscositeit bij een constante schuifspanning door de tijd afneemt. Na het opheffen van de schuifspanning keert de beginviscositeit weer terug.
Zo'n "vloeistof" gedraagt zich dus niet als een vloeistof. Denk b.v. aan ketchup of tandpasta. Ketchup moet je eerst flink schudden, voordat het zich als een vloeistof gedraagt en uit de fles loopt. Daarna neemt het zijn uitgang viscositeit weer aan.
Ik kan me voorstellen dat als men een custardvla heeft die lekker dik en thixotrope eigenschappen vertoont, je hier over heen kunt lopen, mits je het snel doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing