Zullen wetenschappers ooit ervoor kunnen zorgen dat Robots ook emoties hebben en tonen, net zoals mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker I-robot gezien gister?:P

Het beste antwoord

Emoties tonen kan aangeleerd worden (als interactie op menselijke omstandigheden), maar emoties hebben is moeilijker; dan zou een robot een zelfbewustzijn moeten hebben en dat is nog niet zo gemakkelijk te verwezenlijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je weet hoe een computer in elkaar zit, vraag je je ook af hoe dat ooit is bedacht, dat konden ze 200 jaar geleden niet voorstellen. Wij kunnen ons het nu niet voorstellen dat een 'levenloos' ding geen emotie kan tonen, maar we weten niet wat de toekomst te bieden heeft. Misschien komt er wel een nieuwe techniek, waardoor veel meer mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al wel robots gebouwd die elke actie van mensen automatisch opslaan en die analyseren zodat ze deze bij herhaling kunnen reproduceren(deze techniek word ook in games gebruikt bij NPC's (non-player-characters) en om spellen verslavender te maken(denk hierbij aan farm-vile op facebook))
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een computer werkt totaal anders dan het menselijk brein. In je hersenen zitten miljarden neuronen met miljarden onderlinge verbindingen. En daarmee kun je razendsnel verbanden leggen. Maar een computer kan dat niet. Die werkt in principe niet anders dan een vaatwasser: er zit een programma in en dat is niet meer dan een lijstje opdrachten dat stap voor stap wordt afgewerkt. Dat heeft totaal niets te maken met bewustzijn en emoties.
Willen we machines maken met emoties, dan zullen die moeten gaan werken zoals de hersenen. Dat wordt geprobeerd met neurale netwerken (zie de link).
Het grote probleem is dat hersenen ruimtelijk zijn en computerchips plat. Die miljarden benodigde onderlinge verbindingen zijn met platte computerchips niet te maken.

Dus mijn antwoord op je vraag is: met de huidige computertechniek zijn emoties of bewustzijn volslagen onmogelijk. Met neurale netwerken zou het theoretisch kunnen. Maar met de huidige chipstechniek kun je nooit onze hersenstructuur namaken. Ze zullen iets totaal nieuws moeten uitvinden. Dat zal ook vast wel ooit gebeuren. Maar wij maken dat niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk! Want emoties zijn eigenlijk een samenbundeling, zeg maar een concentraat, van heel veel informatie. Een emotie is dus een soort standsgegeven, de naam van een toestand. Bijvoorbeeld 'blijheid', staat voor het bereiken van een aangename toestand, die (blijkbaar) allerlei goede kansen biedt. Door niet op detailniveau informatie op te slaan, maar op geaggregeerd niveau (dus op het niveau van een emotie), wordt een sterke vereenvoudiging van de informatieverwerking bewerkstelligd. Dus door nogmaals te proberen 'blij' te worden, zal het systeem (mens, dier, of technisch systeem) allerlei acties in touw zetten, die de kans op succes vergroten.
Hetzelfde geldt voor 'angst': het systeem zal proberen deze toestand te ontwijken.
Emoties horen dus bij complexe systemen. Ze verbeteren de prestaties ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pijnack, je maakt een zogenoemde cirkelredenering. Verder, een bewering als: "hersenen zijn gewoon weefsel, het kan zelfs gegeten worden, dus hersenen kunnen geen gevoelens hebben", zet je misschien aan het denken. In de jaren 70 van de twintigste eeuw is trouwens de cognitieve psychologie samen met de informatica (nu ict) ontstaan in een wisselwerking. Veel ict'ers van nu herkennen dat niet meer, heb ik gemerkt.