Welke kant draait de aarde op ten opzichte van de stand van de zon ?

Als ik met mijn rug naar de zon gedraaid sta, lijkt het net of ik de aarde vooruit voel bewegen.. als ik de zon dus links heb, draait de aarde naar rechts..ben vandaag een beetje zweverig hoor ;) maar ik zou het wel graag willen weten!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Wanneer de zon opkomt en je staat met je rug ernaartoe, beweegt het aardoppervlak vanuit jouw perspectief achteruit.

Wanneer de zon ondergaat en je staat met je rug ernaartoe, beweegt het aardoppervlak vanuit jouw perspectief voorruit.

Wanneer de zon op zijn hoogst staat, en jij staat er (op het noordelijk halfrond) met je rug naartoe, beweegt het aardoppervlak vanuit jouw perspectief van links naar rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahh das duidelijk! Bedankt!

Andere antwoorden (3)

De zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen. Als je op de Noordpool staat draait hij/zij links om. Op de Zuidpool dus andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat jij de aarde voelt bewegen lijkt mij sterk, maar wat jij wil. de aarde draait links om, dus tegen de wijzers van de klok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van hoe je staat dan toch ? Ik heb geen idee of iemand het überhaupt kan voelen, maar het léék in ieder geval zo, dus vandaar dat die vraag me te binnen schoot ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er van uit gaande dat de zuidpool boven zit en de noordpool beneden (kijk op de globe die we vroeger op school hadden) draait de wereld links om.
stel dat de wereld nu met een schok zou stil staan merken we dat wel omdat het met een schok komt. maar nu draait de wereld meteen vloeiende beweging en dat kan je niet voelen.
zal met de wind te maken hebben of wat dan ook dat je het voelde. de aarde is in omtrek +/_ 40.000 km. en draait 1 rondje in de 24 uur.
dus als je dat even snel uit rekent is dat als je precies tussen de noord en zuidpool in staat 40.000:24=1.666km/uur.
als je dichte naar 1 van de polen staat (en dat is zo in nederland ga je al weer een stuk langzamer.
Om dit goed te kunnen inzien moet je op een grotere afstand van de zon naar de aarde kijken (bijv, vanaf Mars of Jupiter).
Als je dan richting aarde kijkt, terwijl de noordpool zich aan de bovenkant bevindt zul je zien dat de aarde rechtsom om zijn as draait. De zon komt daardoor schijnbaar op in het oosten en schuift door die aardse draaiing steeds verder op naar het westen.
Als je op die manier nog een stuk langer naar de aarde blijft kijken, zul je zien dat de aarde ook rechtsom om de zon draait.
11 maanden geleden