wat moet ik doen want ik heb een spreekbeurt en i ben zoo zenuwachtig wat met ik doen om niet zenuwachtig te zijn

help plies

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en mema zegt ook dat ik het met me eigen woorden moet doen
Kimath
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?

Antwoorden (11)

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Wanneer je de presentatie/spreekbeurt goed in je hoofd heb, zul je veel zekerder voor de klas staan en dus ook minder zenuwachtig zijn.

Er is verder weinig aan te doen.
Bedenk dat jij niet de enige bent met zenuwen voor een spreekbeurt. Het is heel normaal.

Als je medeleerlingen een gezond verstand hebben, zullen ze je niet storen of van de wijs brengen tijdens je spreekbeurt. Want zij zijn net zo zenuwachtig en angstig hiervoor bij hun eigen spreekbeurt. Dus als iedereen goed meeluistert en meedoet laat je respect zien voor elkaar en zal iedereen zijn zenuwen overwinnen om een goede spreekbeurt te geven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk altijd dat de wereld niet vergaat als het mislukt. Wat is het ergste wat er kan overkomen en wat zijn de gevolgen daarvan. Als je je kan voorbereiden op het ergste wat kan gebeuren zal het altijd meevallen.

Daarnaast oefenen bereid het goed voor en oefen voor je ouders of vrienden/vriendinnen dan voel je je veel zekerder aangezien je dan weet dat je het kan !

Tijdens de presentatie kan je een glas water neerzetten zodat als je even niet uit je woorden komt je een slokje kan nemen. Daarnaast kan je een briefje met een paar sleutelwoorden meenemen voor als je het even niet meer weet

succes en weet dat je het kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och jee, dit herken ik van vroeger. Weken van tevoren was ik van slag als ik een spreekbeurt moest geven. Maar goed, hier heb je niets aan.

Bereid je spreekbeurt goed voor en neem een onderwerp dat je interesseert en/of veel van af weet. Het is heel leuk als je iets kunt uitdelen aan de leerlingen wat met je spreekbeurt te maken heeft. Oefen thuis je spreekbeurt met je familie en vraag of ze opmerkingen hebben.

Maar zelfs dan kun je nog zenuwachtig zijn. Kijk de leerlingen in ieder geval goed aan, neem een flinke teug adem en zeg wat je moet zeggen. Als het eenmaal lekker loopt, komt de rest van de spreekbeurt vanzelf.

Succes!!
12 jaar geleden
Een paar tips om niet (of minder) zenuwachtig te zijn:

- Je bent misschien nog zenuwachtiger van het idee dat je straks zenuwachtig voor de klas staat. Niet doen dus!
- Je klasgenoten hebben het beter met je voor dan je denkt. Misschien kun je ze vertellen dat je een beetje zenuwachtig bent, kunnen ze er meer rekening mee houden.
- Haal rustig adem, via je buik (als je via je buik ademhaalt krijg je namelijk ook geen bibberende stem).
- Blijf positief, ga bijvoorbeeld niet denken 'Het gaat me echt niet lukken'.
- Zorg dat je je tekst goed weet, daardoor ga je niet te vaak 'eh' zeggen en zal je ook minder zenuwachtig zijn.

Succes met je spreekbeurt! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedenk altijd dat iedereen hetzelfde erover denkt als jij die naar hun kijkt. Ze vinden het toch saai en het boeit niemand behalve de leraar hoe goed je het doet. Een foutje is alleen maar grappig en alleen als je niks zegt is het fout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hier vaker erge last van hebt, kun je een faalangsttraining gaan volgen.
Maar een beetje spanning is niet erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik altijd hoor is 'stel je klas in hun onderbroeken voor'. alleen toen stond ik zelf de hele tijd voor de klas te lachen en niemand begreep dat ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bach remedy kopen.
Sommigen zeggen dat het werkt, en als het niet werkt heb je nog het placebo effect.
Het is een echt paardenmiddel (letterlijk, het word ook voor paarden gebruikt, al koop je natuurlijk de menselijke versie in de winkel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer eerst je tekst goed vanbuiten, dan heb je niets te verliezen. Ik heb deze week nog een spreekbeurt moeten doen en ik was echt super zenuwachtig, met zo'n ambetant kriebelend gevoel in mijn buik. Ik bleef gewoon tegen mezelf zeggen je kan het je kan het. Eerlijk gezegd: het ging niet over maar ik was wel veel rustiger.
En als je kan (en je wilt) kun je ook als een van de eersten je spreekbeurt doen, dan ben je er van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, ja dat had ik vroeger ook.

Wat hielp mij en helpt jou misschien:
- Bedenk dat de mensen in het publiek vriendelijk en benieuwd zijn. (net als jij als je naar iemand gaat luisteren)
- Jij weet waar je het over gaat hebben, je hebt dus een voorsprong op je publiek;
- De eerste minuut is het moeilijkste: oefen die een paar keer hardop en alleen. Houdt het simpel zoals: mijn naam is ..... en ik ga jullie iets vertellen over ....... dat onderwerp heb ik gekozen/gekregen omdat ...... als jullie vragen hebben of iets niet goed kunnen verstaan, steek dan even je hand op etc. Ga door met die simpele uitspraken totdat je een beetje in je ritme zit en begin dan pas met je presentatie.
- Opkomen: loop rustig naar de plek waar je wilt gaan presenteren en haal 3 keer rustig adem en zoek in de groep naar vriendelijke gezichten. Zeg pas iets zodra je een beetje rustig wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals iedereen hier al zegt...je goed voorbereiden. En als je voor de klas staat en je moet je verhaal vertellen...richt je dan steeds op 1 persoon....niet de hele tijd de klas rondkijken, want de klas zit vol en daar word je zenuwachtiger van....per stukje dat je vertel...kijk je steeds afwisselend maar 1 persoon aan..... dat deed ik vroeger ook en toen lukte het wel om een spreekbeurt te houden.