Waarom moet ik altijd niezen als ik erg frisse kouwgom eet?

Echt altijd hoor!! Als ik kouwgom eet die wel echt fris is dan moet ik altijd even niezen, alleen in het begin. Daarna niet meer. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dat komt omdat jou gezichtszenuw iets gevoeliger is dan bij de modale mens. Munt of andere prikkelende ingrediënten activeren de slijmvliezen in je neus. Vanaf een bepaalde irritatiegrens, geven die via de trigeminalis een sein aan de hersenen om effe grote schoonmaak te houden: niezen. Een eerstelijns verdediging van je systeem om eventuele ongewenste zaken te weren. Meestal houdt dit na enkele keren op. In erge gevallen zoals bv hooikoorts, blijft het echter duren, en komen er medicijnen aan te pas om de prikkel te dempen. In jou geval is je gevoeligheid voor (koude)prikkels vanuit de neus dus gewoon iets groter. Het zou goed kunnen dat je ook moet niezen als je in de winter plots van warme binnen- in koude droge buitenlucht stapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je bent niet de enige die hier last van heeft.
Deze vraag is ook al vaker gesteld hier.
Maar helaas echt een duidelijke verklaring is er niet voor te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal wel gevoelig zijn voor de frisse mint prikkeling. Je mond en neus staan in vervibding met elkaar, dus de geur tintelt en je neus en
HATSJOE!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het overspraak, net als het in de zon kijken bij veel mensen (1 op de 4) een eenmalige niesreflex opwekt. De zenuwbanen liggen te dicht op elkaar en storen elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook. Maar ik krijg ook n verdoofde tong (eventjes) na tanden poetsen. Ik dacht dus dat ik misschien licht allergisch was...? Maar ik weet natuurlijk niet of dat voor jou hetzelfde is...???