de haartjes op je huid gaan dan rechtop staan. je koukleumspieren spannen zich daarvoor aan en zo ontstaan de bultjes rondom je haren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is iets uit de oertijd, de haartjes gaan rechtop staan omdat er dan meer lucht tussen de haartjes gaat zitten en lucht isoleert heel goed dus krijg je het wat warmer :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een natuurlijke reactie van je lichaam. Je poriën sluiten zich om lichaamswamte vast te houden waardoor je haartjes overeind gaan staan. Dit is dan weer om de stralingswarmte van je lichaam vast te houden. In combinatie met het rillen (snelle contracties van je lichaamsspieren) wordt zo het hele apparaat op temperatuur gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mema: Dat is dus ook als katten een hond zien(die van ons tenminste) Zijn haren gaan ook altijd recht overeind staan als hij schrikt haha.
Alles wat hierboven geantwoord wordt is goed, het gaat om de combinatie van deze antwoorden. Zo heb ik het tenminste ooit geleerd:
- de poriën sluiten zich en het lichaam maakt zich zo klein mogelijk om de warmte beter vast te houden.
- de huid kan niet op alle plaatsen even goed meegaan met dat kleiner worden. Rond elk haartje blijft een bultje achter, dat noemen we het kippenvel.
- doordat elke haar nu op een 'heuveltje' staat, steekt hij verder uit, tussen de haren blijft nu meer stilstaande lucht hangen en dat isoleert ook. (Dit stamt nog uit een tijd dat mensen veel zwaarder behaard waren. Tegenwoordig heeft dit weinig effect meer).
- je gaat rillen en klappertanden omdat beweging de spieren warm maakt en daarmee ook de omliggende weefsels.