kan een robot slimmer zijn dan een mens?

in principe wordt deze dan gemaakt door een mens. dus deze mens moet dan slimmer zijn toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het grootste verschil tussen mensen en robots is dat mensen vanaf de geboorte af aan constant blijven leren. Elk klein dingetje dat waargenomen wordt, wordt ook echt opgeslagen, verwerkt en het vormt de persoonlijkheid en de manier waarop de mens handelt.

Het is vooralsnog onmogelijk voor ons om dit na te maken, want hoe doe je dit? Een voorbeeld: Een mens kan in iets dat volkomen willekeurig lijkt toch een regelmaat zien, zoals bijvoorbeeld gras. Stel, een soldaat zit met een camouflagepak (zo'n een voor snipers) in het gras. Mensen zouden dit kunnen waarnemen, doordat ze een onregelmatigheid ontdekken, ook al is gras op zichzelf eigenlijk volkomen onregelmatig. Om dit ook echt aan een robot uit te leggen daarentegen is haast onmogelijk. En hoe doen wij als mensen dit? We hebben ervaring met kijken en iets wat niet normaal is valt ons op.

Ik denk zelf dat slimheid afhangt van de hoeveelheid ervaring en kennis iemand heeft. Je moet ook deze kennis en ervaring kunnen toepassen op situaties die er op het eerste gezicht misschien niets mee te maken hebben. Voor een robot is dit erg moeilijk, aangezien robots specifiek voor bepaalde handelingen geprogrammeerd zijn. Een zelf-lerende robot zou een oplossing hiervoor zijn, maar een echt goede zelflerende robot bestaat naar mijn weten nog niet.

Dus nee, momenteel kan een robot niet slimmer zijn dan de mens. Ja, een robot kan bijvoorbeeld een rekensom sneller doen, maar dat heeft naar mijn idee niet direct iets met slimheid te maken, eerder iets met de slimheid van de personen die de robot gemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zal eerst moeten definieren wat slimmer precies betekent. Maar.. Ja, in principe zou je iets moeten kunnen maken wat slimmer is, omdat het bv een zelflerend systeem heeft. Maar.. Definieer slimmer voor je dergelijke vrgen wilt beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja een robot (lees computer) kan sneller denken kan meer informatie opslaan. Zal deze informatie niet vervormen met een mening of doordat hij gedeeltes vergeet. Dus op het gebied van feitelijke kennis zeker.

Echter op het gebied van begrijpen van logica of verbanden leggen tussen situaties lopen ze nog ver achter. Robot heeft echter het voordeel dat zijn beslissingen niet beïnvloed hoeven te worden door emotie en dus vaker rationeel de beslissing zal maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als wat een computer doet is door iemand geprogrameerd. Het verschil is dat een computer het heel snel kan, doet. Denk eens aan een schaakcomputer. Deze analiseerd heel snel en bekijkt de mogelijkheden. Maar zelf iets verzinnen kan hoj niet.