Net zoals een radiozender zendt een bliksemontlading ook elektromagnetische golven uit, maar dan wel in een zeer breed frequentiespectrum. een onweerdetector is in staat deze uitgezonden golven te onderscheiden van andere radiogolven en zo de bliksemontladingen te detecteren. De detector kan zowel de laagfrequente als hoogfrequente signalen opvangen, dus worden zowel de blikseminslagen naar de grond als de ontladingen hoog in de wolken gedetecteerd. Omdat onweer vaak begint met enkel wolkontladingen, kan het vanaf het prille begin opgespoord.

Om de exacte locatie van de bliksemontladingen te bepalen wordt gebruik gemaakt van 4 speciale antennes, elk van deze antennes detecteert de ontlading, maar telkens vanuit een andere hoek. Uit deze informatie kan de richting en locatie van iedere bliksemontlading worden bepaald, en dat met een geografische nauwkeurigheid van 1 à 2 km.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidlijk!+1