hoe lang kunnen we tellen?

Mijn zoon van 5 vroeg vandaag aan mij: mama houdt het een keer op met tellen of kan je altijd blijven tellen. Ik zei ja je kan altijd blijven tellen, maar nu denk ik klopt het eigenlijk wel. Wat is het laatst wat we kunnen tellen. We beginnen bij een en eindigen??????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is er geen einde aan tellen ;) maar ik weet het niet helemaal zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://m.goeievraag.nl/vraag/6736 is al eens gesteld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat je zoontje er zo bij stil staat. de meeste kinderen zien alleen de cijfers zelf en vragen zich dit niet zo snel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wil niet weten war hij zich allemaal afvraagt. Hij is echt ontzettend nieuwsgierig. Hij weer nu al dat hij net als zijn zus naar het gymnasium wil gaan

Het beste antwoord

Dat is het mooie aan wiskunde. Er is (letterlijk) geen getal zo groot of je kunt er niet één bij optellen. Het getal dat je dan krijgt, daar kun je ook weer één bij optellen. Je kunt bij ELK getal één optellen. Hoe groot het getal ook is. DUS: nee, het tellen zal nooit hoeven stoppen. Echt gegarandeerd nooit. Tot zo ver het stuk dat nog aan kleine kinderen uit te leggen valt.

Trouwens, in het negatieve werkt het ook: je kunt er altijd nog één van aftrekken.

Sterker nog: je kunt ELK getal zelfs met zichzelf vermenigvuldigen! Dan heb je nog veel grotere getallen.

Sterker nog: je kunt ELK getal verheffen tot de macht van zichzelf, dan heb je een nog vééééél ziekelijk groter getal. En zelfs dát kun je weer tot de macht zichzelf doen.

Voorbeeldje:

2 tot de macht 2 (ook wel geschreven als 2^2) = 4
4^4 = 256
256^256 = *!ongeveer!*:

En dat getal tot de macht zichzelf kan ook best, en zelfs dat getal tot de macht zichzelf kan ook prima, en zelfs dat.... etc. etc. etc.. Merk op dat je dus, als je die serie begint bij twee, al na SLECHTS DRIE (!!!) herhalingen ^(dus met bovenstaand getal) al vér over het aantal molekulen in het heelal heen zit. Dat wordt geschat op ongeveer een 1 met 80 nullen erachter. Bovenstaand getal is ongeveer een 3 met 616 nullen erachter. Het totaal aantal molekulen in het heelal kan dus ongeveer {3 met 536 nullen} keer in het bovenstaande getal!

En dat is na slechts drie herhalingen van die simpele bewerking. Maar zelfs DIE bewerking kan eindeloos doorgaan.

Ziek he! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het schermpje breekt zo te zien dat getal niet af.
256^256 is dus ONGEVEER:

Andere antwoorden (2)

Bij 1 beginnen en doortellen tot in het "oneindige" is uiteraard mogelijk. Maar dan ben je 24/7 bezig met maar één ding en dat is tellen en dat gedurende een heel leven. Ook zal er een punt komen dat een getal niet meer als zodanig benoembaar is, simpelweg omdat dat getal geen naam heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het eerste getal zonder naam ga je niet tegenkomen in je leven, al tel je met een miljard per seconde.
Als we oneindig de tijd hadden, zouden we ook oneindig kunnen blijven tellen, althans voor zover er namen aan de getallen zijn gegeven. Hieronder een link met namen van grote hoofdtelwoorden waar waarschijnlijk de meeste mensen nog nooit iets van hebben gehoord.