wat voor nut hebben paardenvliegen op het lijf van een paard

Vrienden van ons hebben een paard dat continu bezig is met het verwijderen van de bijtende vliegen.Vraag me echt af of dit een parasiet is of dat het van enig nut is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

vliegen hebben net als alle andere insecten wel degelijk een doel,nl het opruimen van afval en dit bruikbaar maken voor andere organismen. dat ze af en toe overlast geven maakt ze nog niet helemaal nutteloos . Als er geen insecten bestonden die het afval opruimde zou het leven op aarde al gauw ondraaglijk zijn vanwege de stank en ziekteverwekkers zouden zich ongebreideld kunnen vermeerderen. wij bewoners van het westen vinden vliegen en andere insecten al gauw hinderlijk maar in landen waar ze in veel grotere getale voorkomen maken mensen zich over het algemeen niet zo druk erover. Een ander insect wat de meeeste mensen als zeer vies en hinderlijk vinden zijn kakkerlakken maar ook die ruimen heel erg veel troep op die wij niet of nauwelijks waarnemen,dus ook die dieren zijn nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het heeft geen enkel nut die vliegen ze komen gewoon net als muggen bij mensen op het dier af om zich aan het een of ander tegoed te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koeien hebben hetzelfde probleem. Vooral de ogen zijn
een favoriete plek van vliegen. Uit de ogen komt traanvocht, wat belangrijk voedsel ze is.

Ook uit mest halen vliegen de nodige voedingsstoffen, vandaar dat ze ook vaak in stallen te vinden zijn. Verder zijn vliegen gek op de warmte van de zon. Als een paard of een koe in de warme zon staat, zit er altijd een stel vliegen op de rug.

Het nut voor de vlieg is dus duidelijk, maar het paard heeft er voornamelijk alleen maar last van. En zeker als het steekvliegen of horzels zijn.