Is er ooit onderzoek gedaan naar de kansberekening bij bidden?

stel je hebt 3 groepen met een ziekte .1 groep bid, een groep word behandeld een 3rde groep word behandeld en bid.

is er ooit een soortgelijk onderzoek gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een vergelijkbaar soort wonder is gebedsgenezing: iemand geneest nadat voor hem of haar gebeden is. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van gebed. Na een evaluatie van meerdere onderzoeken concludeerde het gerenommeerde Britse medische tijdschrift "The Lancet": "Even in the best studies, the evidence of an association between religion, spirituality, and health is weak and inconsistent." (The Lancet 1999; 353:664-667). Ook uit recent onderzoek bleek dat bidden geen effect had (The Lancet 2005; 366:211-217). Echter, weinig gelovigen zullen zich hierdoor laten overtuigen dat bidden geen zin heeft. Zij verwijzen liever naar anekdotes vóór de werking van gebed, bijvoorbeeld "Mijn broer was ernstig ziek, zou volgens de dokter snel overlijden, maar is genezen nadat voor hem gebeden is."
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bidden heeft zeker een geweldig effect, maar we moeten eerst eens kijken wat is bidden en hoe bidden we, bidden we altijd of bidden we alleen als we in nood verkeren ?
God heeft ons Zelf tot bidden aangespoord , Hij zei : "Bid en u zal gegeven worden "
En dat is waar ,want God liegt niet een mens kan liegen en bedriegen ,maar God is een God van woord.
Alleen we moeten wel onderscheiden wat is het gebed, hoe doen we een gebed en wanneer doen we een gebed.
Als we in ons dagelijks leven God niet nodig denken te hebben waarom denken we dan wel Hem nodig te hebben als we in grote nood zitten ?
Wij mensen zouden zeggen hoepel nu ook maar op, anders heb je mij ook niet nodig, je ziet mij zelfs niet eens staan, dus schiet maar op.
Maar zo is God niet , we mogen gelukkig altijd naar God toe met ons gebed, maar dan komt het er wel op aan hoe bidden wij , ? leggen we God een verlanglijstje voor en die moet God maar even vereffenen ?
Of leeft er intens in ons hart een verlangen naar God en smeken we God of hij ons nog wil redden uit de nood , en zien we zelf in dat we van de mens niets te verwachten hebben als het er op aan komt en nu naar God vluchten om uitredding.
Als we dan met een oprecht hart God mogen aanroepen dan zal Hij ons verhoren .
Maar kijk, wat is de mens ongeduldig vaak, we stellen een vraag aan God en het liefst hebben we dan ook nog dat God ala -minuut reageert en ons helpt , maar God helpt en redt ons uit de nood niet op onze tijd maar op Gods tijd.
En daar kunnen wij mensen vaak niet op wachten , en geven God weer de schuld dat Hij ons gebed niet wil verhoren , maar God verhoort een oprecht gebed altijd, maar niet wanneer wij dat eisen, nee wanneer God het goeddunkt dat Hij ons moet helpen , dan pas.
Vaak ligt het bij de mens wat moeilijker, als het goed gaat met ons hebben we God niet nodig en als het slecht gaat en niet meer ons heil bij de mens kunnen krijgen gaan we als laatste dan toch maar eens naar God toe en dan willen we (eigenlijk eisen we ook nog) dat er direkt uitkomst gegeven wordt , maar is die gedachte re-eel ?
Anders gingen we toch ook niet het eerst naar God met onze nood ?
Maar God is geen mens , dus als wij in grote nood zitten dan helpt God ons als we daar oprecht naar vragen ,niet gauw een gebedje doen en God mag gauw ons uit de nood halen en dan zijn we weer de man en kijken we God niet meer aan, nee, God weet of het oprecht van ons gemeend is en daar zal God ook naar handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je verhaal zo leest, zou er een kern van waarheid in kunnen zitten.
Als er echt iets is dan, wat natuurlijk (mijn mening/overtuiging) is er niets....
Maakt verder niet uit toch ?
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - met alle respect voor het mooie persoonlijke verhaal dat je hebt ingetypt, en dat waarschijnlijk recht uit het hart komt: ik mis toch echt een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mis u dan ? Ik heb getracht uit een te zetten op welke manier God wil helpen nadat we een gebed hebben gedaan.
Het is niet zo dat u een gebed zou doen en u ogen opent en hup, u bent beter of de nood is weg, nee zo werkt God niet , wij mensen willen dit graag zien knopje om en beter, maar daar is meer voor nodig wat ik hierboven heb geprobeerd om het duidelijk te maken dat God geen knopje is dat bij nood omgezet kan worden en de nood is verdwenen, nee, God is een Helper in nood , maar dan zullen wij daar met een oprecht hart naar God toe moeten in gebed en Hem om uitredding vragen in ons gebed , en als dat gebeurt dan ben ik er van overtuigt dat God grote wonderen verricht aan u of aan anderen die erom gevraagd heeft , maar wat ik hierboven al schreef , het komt op Gods tijd en niet zoals wij dat willen op onze tijd
En dat God bestaat weet ik uit ervaring dat ik elke dag ervaar dat Hij mij helpt en red , anders kan een mens sommige zaken niet volhouden maar met Gods hulp en ondersteuning wordt de last die men te dragen krijgt zo licht dat men niet eens meer merkt dat er een last is.
Ik kan u geen betere Helper aanbevelen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's precies wat ik bedoel. De vraag was: is er onderzoek gedaan naar de kansberekening bij bidden? Jouw "antwoord" is: God is een prima helper. Dat kan zijn, maar het is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onvoorstelbaar dit antwoord, als of er echt een god bestaat die alles in de gaten ...
Leer zelf eens denken, ipv oplezen uit een of ander SF boek !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan nog zoveel onderzoeken plaats vinden maar onderzoek hoe een gebed uitwerkt en hoe vaak en hoeveel en in welke intenties zal nooit kunnen.
Ik weet uit eigen ervaring dat bidden helpt , maar dat kan ik u allen vertellen ,maar als u het niet gelooft zal er ook geen waarde aan gehecht worden, Als ik vertel dat bidden zeker zieken geneest wordt het ook niet gelooft , want er wordt dan gezegd " er bestaat geen God" dus hoe zal die dan kunnen helpen als je bid, en zo blijft men om God heen draaien en men blijft zeggen dat er geen God bestaat terwijl ze zien welke wonderen soms voor hun eigen ogen gebeuren ,maar dan heeft nog steeds in hun ogen God het niet gedaan, dan heet het toeval , dus hoe moet je dit uitgelegd krijgen.
Als ik de waarheid vertel wordt het niet geloofd , wat moet ik dan ?
Dat u er niet in gelooft kan ik niet helpen, en dat u alles onder toeval schuift omdat u God niet erkent kan ik ook niet helpen , ik weet alleen dat ik uit eigen ervaring praat en weet en vertel hoe het is , maar als u dat niet wilt geloven houd het op
En dan blijft het zo dat ik in God geloof en u in ... toeval ?
Maar een antwoord op de vraag zal er dan nooit echt komen en gelooft worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom zoveel tekst, als ik vragen mag? De vraag is toch simpel: is er ooit zulk onderzoek gedaan? Dan kun je antwoorden met: ja, zie onderzoeksverslag .
Of met: nee, want . Met al je lappen tekst beantwoord je nog steeds de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om positief te beginnen, de puurheid van je betoog is sympathiek. maar indd geen echt antwoord op de vraag. buiten dat staan er wat dingen in die bijbels niet te funderen zijn. ook vanuit een theologisch inzicht is een oprecht gebed geen enkele garantie voor verhoring. God maakt zelf uit (vanuit de bijbelse visie gezien) wat hij wel en niet verhoord. zo werd het oprecht gebed voor sodom en gomorra niet verhoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U heeft gelijk als u zegt dat God Zelf uitmaakt of Hij het gebed verhoort , dat gaf ik ook al aan onder ander door te schrijven dat God niet op ons bevel verhoort ,maar op Gods Tijd wordt een gebed verhoort , dus soms kun je wel veel gebeden opgezonden hebben ,maar misschien dat het laatste gebed pas verhoort wordt , ja dan kun je natuurlijk spreken over dat er de eerste 9 gebeden niet verhoord zijn , maar zo spreek je meestal niet over verhoring van gebeden.
Maar even op uw visie terug te komen , over Sodom en Gomorra , kunt u ook zeggen vanuit de bijbel wie een oprecht gebed had voor het behoud van deze steden ?
Ik lees in mijn bijbel wel over Abraham die vraagt aan God of Hij de steden zal verwoesten als er zoveel bekeerde, godvruchtige mensen in de steden wonen, tot op het laatst vraagt Abraham nog als er nog maar 10 mensen zijn die God vrezen, dan zou God de steden nog sparen omwille van die 10 godvrezende mensen , en dan lees ik dat God bij Abraham weg ging .
En gezien dat de steden toch verwoest zijn , en Lot met zijn gezin er nog net op tijd uit zijn gered ,mogen we toch aannemen dat er niemand in die steden meer was die God vreesden, want anders had God ook die mens net als Lot's gezin gespaard . We lezen dat de zonden daar zeer groot was, en ik heb weleens gehoord dat in zo'n geval geen gebed meer mogelijk is , ik lees dit ook nergens dat Abraham voor de steden bid , wel dat vraagt of God de steden wil sparen als er nog gelovigen in de steden zijn , maar dit is geen gebed, Abraham had rechtstreek met God een gesprek.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd en kunt u mij verder helpen wie dan een gebed deed en welke dan niet verhoord werd bij Sodom en Gomorra
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit wordt intussen een hele discussie - maar met de vraag heeft dit alles niets meer te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je in een rechtstreeks gesprek al nul op rekest kan krijgen lijkt me dat bij bidden ook zeker plausibel. Jezus zelf kreeg vraag niet positief beantwoord. het spreekt van enige trots als mens dat wel per definitie denken te krijgen. uiteraard onder de genoemde regel: het gebed moet oprecht zijn. maar dat is in menselijke termen een variabel. en dan krijg je toestanden zoals in de evangelische hoek dat je alleen maar ziek kan zijn door te weinig te geloven. het boek Job waarschuwt voor deze visie op ziekte en verhoring van gebed.
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, op die manier - misschien was dat inderdaad wel de bedoeling van het antwoord, maar dat had ik er dan zo snel niet uitgehaald. Maar goed, er zijn ook onderzoeken gedaan naar mensen die daadwerkelijk in ernstige toestand in het ziekenhuis lagen. Sommige hadden familieleden die, oprecht uit het hart, gingen bidden. Anderen hadden niet zulke gelovige familieleden. Op die manier kun je toch onderzoek doen naar een mogelijk effect van bidden. Je vraagt niet of mensen "even een kunstje willen doen" - nee, je laat de mensen gewoon doen wat ze toch al doen, en je kijkt alleen maar toe wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist bekeken , mssjinx Het is soms ook moeilijk om iets op schrift uit te leggen, mondeling zou dat veel beter overkomen , kun je het ook beter toelichten dan zo hier , het verhaal zou dan veel te lang worden, dus moet het wat beknopt, en toch duidelijk zodat ongelovigen het ook kunnen begrijpen , althans zo probeer ik het te beschrijven, maar daar kom ik ook schromelijk aan te kort , want ach, wie ben ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar om even op de vraagsteller terug te komen , bij gebedsgenezers schijnt het wel eens voor te komen dat mensen vanuit de rolstoel ineens kunnen lopen bv. . Tja, ik durf hier weinig van te zeggen, alleen weet ik wel als God op het gebed geneest dan is dat ook gelijk voor de volle 100% genezen , niet eerst bijkomen , niet eerst waggelend, nee, in de bijbel lees je ook van zulke wonderen , maar de "patient" staat bv. op en wandelt naar huis en is ook direkt totaal genezen en zo zijn er meer van deze voorbeelden vanuit de bijbel aan te wijzen dat mensen soms jaren ziek geweest en na gebedsverhoren direkt helemaal beter zijn, en ik weet niet hoe dat gaat bij de gebedsgenezers die wij hier in het land hebben , daar heb ik geen kennis genoeg van ,maar misschien zijn er anderen die daar wat meer over kunnen vertellen
wat denk je zelf ?
Mijn optiek ?
Er bestaat geen god, dit is allemaal toeval.
En dan komt de eeuwige discussie weer....
God schiep hemel en aarde, maar zelf wassie niet gemaakt, maar er altijd al.....MMMmm
niet dus, allemaal onzin om mensen in bedwang te houden.

Dus als je nou zou vragen of er door suggestie een bepaald beeld zichtbaar zou zijn bij de betreffende zieken, kan ik me daar niets bij voorstellen, dat klinkt altijd beter dan bidden, of vraag je ook wel eens iets aan E.T. ?

Toegevoegd na 53 minuten:
sorry vraagsteller, mijn antwoord is geen antwoord op je vraag, maar ik kon het niet laten...

Een onderzoek, ach er zijn al zoveel euro's verdwenen in "onderzoeken".
Meestal weet je het antwoord al als je leest wat er nu weer "onderzocht"wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook dit is een persoonlijke mening over de zin of zinloosheid van bidden. Ik sta achter je mening, daar niet van - maar ik lees hier geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan nog zoveel onderzoeken plaats vinden maar onderzoek hoe een gebed uitwerkt en hoe vaak en hoeveel en in welke intenties zal nooit kunnen.
Ik weet uit eigen ervaring dat bidden helpt , maar dat kan ik u allen vertellen ,maar als u het niet gelooft zal er ook geen waarde aan gehecht worden, Als ik vertel dat bidden zeker zieken geneest wordt het ook niet gelooft , want er wordt dan gezegd " er bestaat geen God" dus hoe zal die dan kunnen helpen als je bid, en zo blijft men om God heen draaien en men blijft zeggen dat er geen God bestaat terwijl ze zien welke wonderen soms voor hun eigen ogen gebeuren ,maar dan heeft nog steeds in hun ogen God het niet gedaan, dan heet het toeval , dus hoe moet je dit uitgelegd krijgen.
Als ik de waarheid vertel wordt het niet geloofd , wat moet ik dan ?
Dat u er niet in gelooft kan ik niet helpen, en dat u alles onder toeval schuift omdat u God niet erkent kan ik ook niet helpen , ik weet alleen dat ik uit eigen ervaring praat en weet en vertel hoe het is , maar als u dat niet wilt geloven houd het op
En dan blijft het zo dat ik in God geloof en u in ... toeval ?
Maar een antwoord op de vraag zal er dan nooit echt komen en gelooft worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik weet uit eigen ervaring dat bidden helpt , maar dat kan ik u allen vertellen ,maar als u het niet gelooft zal er ook geen waarde aan gehecht worden" dit is een cirkel redenering die voor alle zelfsuggestie werkt.