waarom kunnen mensen niet stoppen met denken

nou als ik iets denk dan is dat altijd zo maar ik dacht op een dag je kunt niet niet denke hoe kan dat eigenlijk???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Omdat je hersenen nu eenmaal altijd actief zijn, en we dat proces niet naar gelieven kunnen stoppen. Er speelt altijd wel iets door je hoofd, bewust of onbewust, belangrijk of onbelangrijk. En dat noemen we dan denken, hoewel het niet altijd erg diep of productief hoeft te zijn. Dom een liedje in je hoofd hebben is ook een vorm van denken.

Mannen schijnen het overigens wel te kunnen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je van mij! Snap de min niet zo. Waarschijnlijk een man :)
Tja, daar heb ik zelf vooral last van als ik na enkele uren slapen wakker wordt. Dan wil ik direct weer inslapen maar mijn gedachten zijn dan zoveel en intens aanwezig dat het niet lukken wil. Hiervan zou de drukte van vergaderingen en/of moeilijke zaken schuld aan kunnen hebben. Hoe ontspan je dan? Wel als je eenmaal zover bent dat het je niet schelen kan of je weer gaat slapen of niet. Dan ben je ineens weer in dromenland. Zo vergaat het mij nogal eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wel degelijk "niet denken". Dit vergt echter behoorlijk wat oefening. Het heet "meditatie". Het kost soms ook gevorderde mediteerders moeite die concentratie vast te houden. Het is dus wel heel moeilijk, om niet te denken.

Er is ook veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar meditatie. Hieruit blijkt, dat het "leegmaken" van je hoofd (dus nergens aan dénken, maar gewoon "zijn") een positief effect heeft op de mens en zijn gesteldheid en functioneren.

http://www.heartoftherainbow.be/pdf/Meditatie&Hersenen.pdf

http://www.yoga-meditatie.org/yoga&b/Scriptie%20meditatie%20Saswitha.pdf