Zijn er apparaten te koop die alfa en beta stralende radioactieve deeltjes kunnen detecteren ?

Dit in verband met de voortdurende onzekerheid over de kernramp in Japan .

Apparaatjes die ook voor amateurs beschikbaar zijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja zo'n apparaat heet een geigerteller, zie wikipedia.org voor verdere uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft geen enkele zin. er bestaan websites waar je altijd kan kijken wat de straling bedraagt. een geigerteller heeft ook een prijskaartje van 300 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt dit doen met een geiger-müller telbuis. Het heeft echter geen zin om zo'n ding aan te schaffen als je totaal niets van de stralingsbiologische effecten van straling af weet.