Is water nu wel, of geen bouwsteen van de aarde 4,5 miljard jaar terug?

Hier zijn een paar theoriën over die elkaar tegenspreken. Maar gisteren op NGC was een wetenschapper die op basis van een 4,38 miljard jaar oude steen durfde te stellen dat water weldegelijk één van de bouwstenen van de aarde is geweest...

Ook werd gesteld dat de aarde tot 4,51 miljard jaar terug één grote smeulende massa was...

Dus is water nu wel, of geen bouwsteen van de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De wetenschappers zijn het gewoon oneens over wanneer de oceanen gevormd zijn. Sommigen beweren 500 miljoen jaar na de vorming van de aarde, anderen zeggen 100 miljoen jaar.
De ene school zegt dat het afkomstig is van kometen, de andere zegt dat het al aanwezig was in de aarde.
Weer anderen zeggen dat het een combinatie van beide is.
Helaas dus geen éénduidig antwoord op te geven.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Water is een samenstelling van twee moleculen waterstof (H) en één molecuul zuurstof (O), twee elementen die er vanaf het begin al moeten zijn geweest. Wanneer die twee elementen zijn gaan samenwerken om water te vormen zoals wij dat kennen (H2O) is niet meer precies te traceren, maar op het moment dat er vele jaren later het eerste leven ontstond, moet er sprake zijn geweest van water.

Alle elementaire die we kennen zullen op één of andere manier een rol hebben gespeeld in het ontstaan van de aarde, allemaal waren ze er al vanaf het begin. En aangezien de aarde in het begin één grote scheikundige actieve massa is geweest, zullen er hele wat chemische reacties, verbindingen en splitsingen plaats hebben gevonden. Bij één daarvan moet water zijn gevormd.

Bij het uiteindelijke bepalen van het áánzien van de aarde zoals we die NU kennen, heeft water natuurlijk een rol van levensbelang gespeeld. Zowel in vloeibare vorm, als neerslag en als als ijs. Het is maar net hoelang je het proces van het ontstaan van de aarde tot wanneer die 'af' was wilt rekken. Ze verandert, beweegt en leeft namelijk nog steeds; het is geen dode planeet met een status quo. En water speelt nog steeds een hele grote rol. Of die specifieke samenstelling van elementen er dus altijd al geweest is of later is ontstaan uit de afzonderlijke elementen, kun je niet meer achterhalen, feit is dat het er is, en dat het voor de aarde onmisbaar is.