In een luchtstofmonster in NL zijn radioactieve deeltjes afkomstig uit Japan gevonden. Maar hoe weet men (zeker) dat deze afkomstig zijn vanuit Japan?

Radioactiviteit uit Japan verwaarloosbaar

In een luchtstofmonster, genomen op het RIVM tussen woensdagochtend 23 maart en donderdagochtend 24 maart, zijn radioactieve deeltjes gevonden, afkomstig van het kernongeval in Japan. Het gehalte aan I-131 lag ruim een factor 10.000 lager dan tijdens ‘Tsjernobyl’. De gevonden concentraties zijn verwaarloosbaar en leiden dus niet tot besmetting van gras, gewassen en drinkwater.

De gevonden concentratie van stofgebonden I-131 bedraagt 0,00017 Bq/m3. Ook andere radioactieve stoffen, zoals Cs-134, Cs-137 en Te-132, zijn aangetroffen, maar wel in mindere mate. De precieze waarden daarvan kunnen pas bepaald worden nadat de natuurlijke radioactiviteit in het meetfilter is vervallen. In het luchtmonster van het etmaal ervoor zijn geen radioactieve deeltjes uit Japan aangetroffen. Dat was wel het geval in Zweden en Finland.

Enz.

http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws/Radioactiviteit-Japan-verwaarloosbaar.jsp

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Van de gevonden concentraties die misschien gevonden zijn kan niet aangetoond worden dat ze uit Japan komen. Er zaten geen Japanse vlaggetjes op de deeltjes.
Het kan een extra activiteit van de zon zijn geweest, of ergens anders is misschien straling vrijgekomen. op dat punt moet je niemand geloven.
Mag ik je even aan het volgende herinneren.
Tsjernobyl was niet het enige nucleaire ongeval voor Japan in de geschiedenis. Rondom de opwerkingsfabriek Majak in Rusland zijn in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw twee grote en diverse kleine nucleaire ongelukken geweest waarbij eveneens grote hoeveelheden radioactiviteit over meer dan 26.000 km2 bewoond gebied werden verspreid. Ook in Groot-Brittannië (Sellafield), de Verenigde Staten (Three Mile Island) en Japan (Kernenergiecentrale Fukushima I en Kernenergiecentrale Fukushima II) zijn er ongevallen geweest waarbij radioactiviteit vrijkwam.
Kan iemand mij bevestigen dat niet ergens anders op de wereld op dit moment met straling wordt gestrooid. De Russen zijn bewezen zwijgers als het om dit soort ongelukken gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plusje. Het niet kunnen aantonen houdt niet in, dat het niet is. Ook dichterbij zijn meer of mindere kleine ongelukken geweest, die niet altijd met een kerncentrale te doen hadden (bv. een defekt Röntgenapparaat) of onze eigen onderzoeksreactor in Petten...

Andere antwoorden (3)

Doordat de straling normaal gesproken rond een bepaald niveau ligt. Vandaag is die straling (net een beetje) hoger.

Tja, dan is er nog maar 1 verklaring voor het verschil: Japan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onzin.
het kan ook prima wat anders zijn wat 'per ongeluk' in de lucht gekomen is.
ik denk dat het juiste antwoord meer in de trent ligt in het feit dat er zoveel metingen gedaan worden op verschillende plaatsen en dat al die metingen bij elkaar de wolk min of meer kunnen terugtraceren naar japan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zal dan altijd wel een bron kunnen aanwijzen waar het vandaan komt, radioactiviteit komt niet zomaar ergens vandaan. Of het komt van de zon, of er is in de wereld ergens straling ontsnapt. Straling van de zon kan men voorspellen en ontsnapte straling wordt ook altijd gedetecteerd. Die theorie van dat vele aantallen metingen op verschillende plaatsen is inderdaad ook een goede methode, omdat ze gisteren al in scandinavie hadden. Ik denk dat je vooral met deze metingen kan meten hoe lang het ongeveer duurt voordat de wolk in Nederland is.
Radioactieve deeltjes zitten altijd in de lucht, echter deze worden beschouwd als 'normale waarden" en zijn geen gevaar voor de volksgezondheid, aangezien een mens wel enigzins wat kan hebben, en wij regelmatig blootgesteld worden aan straling. De natuurlijke ioniserende achtergrondstraling komt uit de bodem en het heelal en hangt af van de plaats op aarde.

Indien de waardes van de actieve deeltjes verhogen, en er heeft niet op nóg een andere plek een kernramp plaatsgevonden, kan men dus verzekerd zijn dat de deeltjes die in de verhoging gemeten zijn, afkomstig zijn uit Japan.

Ook het weer speelt hierbij natuurlijk een grote rol. Door de luchtstromen te volgen en te meten, weet men precies welke kant de deeltjes opwaaien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het KNMI krijgt veel vragen over de situatie Japan in relatie tot onze meteorologische kennis Komt de wind in Nederland wel eens uit Japan? De wind die boven Nederland waait voert lucht met zich mee van steeds wisselende plekken op de wereld. Concentraties verontreiniging vanaf een bepaalde plaats worden steeds verder verdund. Dit komt doordat lucht uit verschillende richtingen en van verschillende hoogtes zich continu met elkaar mengt. Als gevolg hiervan kan uiteindelijk slechts een heel kleine fractie van de wind in Nederland komen vanuit Japan. Is er een kans dat radioactieve deeltjes West Europa bereiken? Radioactieve deeltjes worden meegevoerd met de luchtstroming vanuit Japan. De concentratie aan deeltjes vermindert snel door verspreiding en vermenging met andere lucht. Ook kunnen deeltjes tijdens hun reis op grotere hoogtes terecht komen, of in buien juist neerslaan. Afhankelijk van meteorologische omstandigheden is er dus een kans dat radioactieve deeltjes West Europa zullen bereiken maar zeker is dat de concentraties dan al zeer sterk zullen zijn verdund. Hoe hoog of hoe laag in de lucht bevinden zich eventuele radioactieve deeltjes? De radioactieve deeltjes komen laag in de atmosfeer vrij en blijven in eerste instantie in de onderste 500-2500 meter van de atmosfeer hangen. Mocht deze lucht Nederland bereiken dan heeft die een lange weg afgelegd waarbij er veel met de lucht gebeurt. De lucht kan in buien gezogen zijn of door een front getrokken, waardoor die op een veel grotere hoogte terecht is gekomen. Echter, bij dit soort processen wordt ook bewolking en neerslag gevormd, waardoor een groot deel van de radioactieve deeltjes uit zal regenen en op de grond vallen voordat die Nederland kan bereiken. Kortom, de radioactieve deeltjes zullen zich overal in de onderste luchtlaag op 10 tot 15 kilometer in de atmosfeer kunnen bevinden, maar het is maar de vraag of ze Nederland bereiken.
Volgens mij kan dat nooit met zekerheid gezegd worden. Het is wel vreemd, want normaal staat de wind in Japan in het voorjaar richting het westen, het lagedrukgebied ligt dan boven Rusland. Er zit wel een kleine marge in, maar niet zo veel. De kans dat de radioactiviteit de VS bereikt is al erg klein, want het kan boven de oceaan uitregenen of de wind kan draaien, maar nooit zover dat het richting Europa gaat. Toch is men aan de westkust jodium aan het inslaan als bescherming tegen de iodine en cesium.
Als de radioactiviteit heel hoog in de lucht komt, kan het grote afstanden afleggen, maar volgens mij zou het nooit tot in Nederland kunnen komen.