Eenvoudige interest berekening TI-84 PLUS

Een kapitaal is na 30 maanden aangegroeid tot 27500 euro. De interest is 2% per halfjaar. Bereken het beginkapitaal

Ik had om mijn rekenmachine staan via math solve

I-KPT/(100C)=0
I=27500
K=
P=4 (2+2 = 4 per jaar)
T=2,5 (30:12 maanden)
C=1 (1 jaar)

Maar dan komt het antwoord niet op 2500 euro hoe moet dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
ronron1212
13 jaar geleden
2500 kan nooit in 30 mnd € 27500 worden.

Antwoorden (3)

Waarom moet het antwoord uitkomen op 2500?
Ik denk meer aan circa 25000.
Ook vermeld je niet of de rente elk halfjaar wordt bijgeboekt of pas na 30 maanden.
Na 30 maanden is de uitkomst 25000.
Bij ieder half jaar 24.907,60

Toegevoegd na 58 seconden:
P=2 per half jaar en T is 5 (halve jaren)

Toegevoegd na 1 minuut:
2 % per half jaar is bij samengestelde interest niet gelijk aan 4 % per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkelvoudige interest, rente alleen over het oorspronkelijke bedrag

Eindkapitaal = Beginkapitaal + Beginkapitaal * Rente%/100 * aantal betalingen

Samengestelde interest, rente ook over de reeds ontvangen rente
Eindkapitaal = Beginkapitaal*(1+Rente%/100)^ Aantal betalingen

Waarbij het Rente% het rentepercentage per periode is

Aan je manier van rekenen te zien bedoel je waarschijnlijk enkelvoudige interestberekeningen; maar daarbij vergeet je dat je aan het eind van de periode ook de inleg nog hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijlijk is het enkelvoudige interest gezien het aantwoord. In 30 maanden ontvang je 5 maal 2% rente van het beginkapitaal dit is 10% van het beginkapitaal. Het eindkapitaal is dus 110% van het begin. uitkomst is dus 27500/110*100= 25000