Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe spreek je stoïcijns uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals je t uitspreekt :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt hier al veel antwoorden op gekregen die wel goed zijn. hier is een link (nog beperkt, maar wordt uitgebreid) om in de toekomst woorden op te zoeken. http://www2.zicotv.nl/fonetisch-woordenboek

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Stowiesijns
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stowieseins
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stowiesijns ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sto ie seins
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sto wieh zijnz
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Latijn is Stocius of Grieks Stooikos maar als ik mij goed herinner, komt het van de Stoa Pokikilè = Geschilderde zuilengang te Athene, waar Zeno van Citium zijn lessen gaf. Zo ontstond de richting of school der stoïcijnen.

Als je respect voor de oorsprong wil tonen, zijn de andere antwoorden fout, maar dit is wel muggenzifterig:

Je moet dus de open "Stoo" eerst uitspreken om te verwijzen naar de Sto-a en daardoor mag je GEEN verbinding maken met wat volgt. Om die reden is er een deelteken geplaatst en is het tweede deel van uitspraak de lange, open ie en daaraan wel gekoppeld 'cijns', wat op zich misschien een verbastering is van de link van Citium hierboven, maar de mensen die dit weten zijn allen dood en kunnen dit niet meer bevestigen noch ontkennen.

Je mag dus GEEN 'w' klank plaatsen als je een optreden plant en je moet dus een ruimte laten tussen stoo en 'iecijns'.

Laat mij er intussen ook op wijzen dat ei en ij ook strikt genomen andere klanken zijn waarbij ei met de 'e' start en ij met de kortgeworden 'i'. Wie twijfelt en nog ons Vlaams dialect spreekt 'tapijt' is 'tapiet' in onze 'godentaal'...

Wie onverstoorbaar of stoïcijns blijft bij deze uitleg, krijgt een kus van de juffrouw en mag een bank vooruit. De rest zal al in slaap gevallen zijn. PS: We zeggen wel de W bij wie, of het wordt 'e zeggen el de...'. Een oprechte glimlach dient trouwens bij je ooghoeken te starten en niet bij je mond, leerde ik dit weekend van een supervrou(w).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding