Wat zou een mogelijk afstudeeronderzoek mbt leegstaande kantoorgebouwen kunnen zijn?

Het gaat om een WO afstudeeronderzoek op het gebied van leegstaande kantoorgebouwen.

Toegevoegd na 3 uur:
( Het gaat om de richting Real Estate Management)
Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties!

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zit te denken in de richting van:
- Transformatie wordt door beleggers gezien als één van de laatste opties omdat de boekwaarde drastisch daalt (kantoorhuur is vele malen hoger dan van bv woningen).
Dus ik zou onderzoek kunnen doen hoe deze groep gestimuleerd kan worden om toch over te gaan op transformatie naar bv wooneenheden.
- Een andere optie is het kijken naar de maatregelen die gemeenten kunnen treffen om kantoorleegstand tegen te gaan.
- In tijden van hoogconjunctuur is er veel vraag naar kantoorpanden vanuit het bedrijfsleven maar tijdens laagconjunctuur is dit vele malen minder. Ik zou onderzoek kunnen gaan doen naar de mogelijkheden om (nieuwe)kantoren zodanig in te richten/ ontwerpen dat ze tijdelijk kunnen worden voorzien van wooneenheden. (voor mensen die tijdelijk onderkomen nodig hebben ivm verhuizen/werken oid). Misschien is deze optie wel iets te technisch maar alternatieven zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er wordt tegenwoordig veel gesproken over leegstaande kantoorgebouwen al dan niet tijdelijk als woonruimte gebruiken. Wat zijn daar de voor- en nadelen van, wat moet er met die gebouwen gebeuren voor ze woonklaar zijn, hoe groot is de eventuele doelgroep, staan vastgoedbeheerders hiervoor open, wat zijn de wettelijke mogelijkheden?
Wat moet er gebeuren met onverhuurbare kantoorgebouwen? Waarom zijn ze eigenlijk onverhuurbaar? Wat is er misgegaan met de planning en/of de uitvoering?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mooi!
Mijn handen jeuken; lijkt me een schitterend onderzoek.
't Zou helemaal mooi zijn als je ook nog iets kunt bedenken, waar niemand nog is opgekomen. B.v. een winkelcentrum in een 10 hoog kantoorgebouw. Zou dat niet uniek zijn? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met restaurant bovenin :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja , en een zwembad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een mooi terras :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik stel nog voor, om bovenop dat restaurant, zwembad, en terras ook nog een parkeergarage te bouwen. Dan wordt het helemaal uniek. Toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die maak je in de onderste verdieping. Uitzichtdingen moeten bovenin zitten ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je een regenwoud voor vol restaurants, zwembaden en terrassen bovenop het gebouw. En dan lekkertjes gaan survivallen in de parkeergarage. Ik bedoel maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een waterval!! Moet kunnen, en misschien zelfs wel energieneutraal (waterenergie gebruiken om het weer omhoog te pompen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een waterval om in te kajakken van het restaurant in het regenwoud naar de parkeergarage en met de fiets terug omhoog. WOW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil deze waterval op dat dak! Hoewel..... blokkenval. http://www.crossmarks.nl/blog/wp-content/uploads/2009/03/escher.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moeten wij eens bij elkaar gaan zitten om wat ideetjes uit te werken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! ;-)
De nieuwe multifunctionele Goeie-Vraag-woon-winkel-parkeer-pretpark-toren wordt een schitterend en uniek project.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in ieder geval totdat het opgenomen wordt in een "afstudeeronderzoek" , jongens jongens, dan gaat er een moneymaker ermee strijken :))
Wat voor studierichting doe je? Iets economisch?

Ik zou het al snel in de duurzame hoek zoeken als ik iets moest verzinnen voor leegstaande kantoorruimte.
Alternatieve gebruiksmogelijkheden zijn misschien wel de toekomst. In de VS wordt er geëxperimenteerd met kasbouw in leegstaande kantoren. Of maak een business case om ze met zonnepanelen te beplakken.
Iets anders is de rol die ze kunnen spelen in het terugdringen van de mobiliteit: kunnen ze ingezet worden als flexkantoor? Waarom werkt dat nu nog niet lekker? Welk percentage van het areaal leegstand zou daarvoor geschikt zijn? Onder welke voorwaarden? Wat mag het dan kosten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens praten met PvdA fractie van Amsterdam. Zij hebben enkele voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Email sturen naar gemeenteraadsfractie. Zie website PvdA A'dam.