Kun je dood gaan van ongelukkig zijn?

Dus dat je zó ongelukkig bent dat je het niet meer overleeft.
Zoja,komt daar het woord ''doodongelukkig'' vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Dat ligt eraan in welke zin. Door negatieve emoties als depressie kan men lichamelijk ziek worden (al verschillen de meningen daarover) Men kan ook suicidaal worden. Maar een emotie opzichzelf kan niet dodelijk zijn, wel wat men vervolgens met die emotie doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan wel een voorbeeld zie je vaak bij oudere mensen die vaak na het overlijden van hun partner zelf ook sterven. zie het maar als een soort van cirkel waarbij het bij het overlijden van die partner het geen volledige cirkel meer is. :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Lichaam en geest zijn niet gescheiden. Het lichaam laat jou zien hoe je geest zich voelt. Als jij bijzonder ongelukkig bent, laat je lichaam dat zien.

Als je extreem ongelukkig bent kun je daaraan overlijden.
Heb je bijvoorbeeld een gebroken hart, dan kan je hart ook echt breken; je krijgt een infarct van liefdesverdriet.
Vandaar al die uitdrukkingen: Een gebroken hart, je buik vol hebben van iets, etc.
Het komt altijd uit.

Hier zijn overigens hele boekwerken over geschreven, en als je daarin leest ben je echt verbaasd hoe je je eigen kwalen en pijnen een voor een kunt herleiden naar je geestelijke gesteldheid.

Ik kende iemand die voortdurend problemen en verdriet had met haar zoon die zwaar aan de drugs verslaafd is.
Ze was er ook boos en hopeloos onder.
Het kwam haar de neus uit!
Ze kreeg uiteindelijk voorhoofdholtekanker, en deze vorm van kanker kwam haar letterlijk uit de neus groeien.
(gelukkig is het helemaal goed gekomen met haar!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van hetzelfde +1
Ik denk dat daar inderdaad het woord "doodongelukkig" vandaan KAN komen. Het kan OOK zijn dat de constructie voortkomt uit het feit dat "dood ongelukkig maakt"! Met andere woorden: Je kunt dood gaan van ongelukkig zijn EN je kunt ongelukkig zijn van de dood.

Ten slotte (want dat is je vraag) geloof ik dat je je zo ongelukkig kunt voelen dat je er psychisch depressief van wordt en dat dat je tot zelfdoding kan brengen of tot een dermate verwaarlozing van jezelf dat je sterft van uitputting, honger etc...