mmm...volgens mij is dat een verbrand proces.
Heb ik ooit geleerd. eh...wie volgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het verbrand niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....okee ik lette nooit op dus...
:)
Corosie. Natuurkundig proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Roesten is de veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van ijzerhoudende materialen zoals staal.

Een voorbeeld van de chemische samenstelling is: Fe2O3.

IJzer wordt in natuurlijke staat gevonden in het erts hematiet als ijzeroxide. Metaalvormig ijzer heeft de neiging naar deze staat terug te keren wanneer het blootgesteld wordt aan lucht en water. Deze corrosie is te wijten aan de oxidatiereactie die plaatsvindt wanneer ijzermetaal terugkeert naar een energetische voorkeurstoestand.

Roesten is een van de belangrijkste corrosiereacties waarbij zuurstof uit de atmosfeer in combinatie met water of vocht uit de atmosfeer reageert met ijzer of een ander metaal en dit weer terugbrengt in de geoxideerde toestand waarin het oorspronkelijk ook aanwezig was in de aarde.
Het doel van corrosiebescherming is dus dit natuurlijke proces zoveel mogelijk te vertragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat een verbinding aan met zuurstof en daarbij ontstaat de typisch bruine roestkleur.