Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je slechte ogen hebt en dan door een piepklein gaatje kijkt van een paar mm, dan is wat je er door heen ziet weer scherp! Hoe kan dit??

Ik heb -6 en kan onmogelijk tv kijken zonder bril, als ik van mijn 2 duimen en wijsvingers een heel klein rondje maak en er doorheen kijk.. zie ik het scherp!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bamibal
14 jaar geleden
Dat wordt in deze eerder gestelde vraag goed uitgelegd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verklaard-mogelijk-focus-speldenprik-stuk.14947
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okey, ga meteen even kijken!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je ogen zijn te vergelijken met de manier waarop een fototoestel werkt. In een goed toestel zit een lens of lenzenstelsel en daarnaast een voorziening die een diafragma wordt genoemd en dat werkt als de iris van je oog. Bij veel licht wordt de iris kleiner en bij weinig licht groter om de juiste hoeveelheid licht door te laten om de lens zo goed mogelijk te benutten en onder uiteenlopende omstandigheden scherp te kunnen blijven zien.
Door met je vingers een piepklein gaatje te maken werkt dit als een extra diafragma waardoor een bestaand defect aan de lens in je oog op dat moment en onder die omstandigheden even opgeheven of verminderd wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat komt omdat een gaatje - als dat heel erg klein is - werkt als een lens. Je kunt zelfs foto's maken met een camera die een gaatje heeft als 'lens'.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing