slim zijn heeeft weinig met leren(studeren) te maken.
Dat zei je aan kleuters die voor problemen op hun niveau leuke oplossingen kunnen bedenken.
Slim zijn is goed om kunnen haan met de situatie zoals die is. En dat leer je met vallen en opstaan
13 jaar geleden
Misschien kan je brain train Proberen doe ik ook soms :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel documentaires kijken geeft je veel kennis, en ze zijn leuk. Maar da's natuurlijk niet slimmer, maar gewoon meer kennis. Misschien dat je dat bedoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slim in het opzicht van 'veel kennis/je-engelse-woorden-kennen/weten-waarneer-de-slag-bij-waterlo-was' zoals eerder gezegd: probeer om onbewust te leren. Met documentaires of zo. Slim in het opzicht van 'sudoku's-op-kunnen-lossen/weegschaalproblemen-oplossen' moet je gewoon oefenen. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer vormen van intelligentie (creativiteit bijvoorbeeld). Je zal dus of moeten leren of je hersenen moeten trainen, hangt er van af welke slim je bedoeld. Het zal in ieder geval niet vanzelf gaan, je zal er wat voor moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vragen blijven stellen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door veel te lezen. Informatieve boeken en tijdschriften, en dagelijks de krant.
Amadea
13 jaar geleden
Sporten, lachen, vis eten en naar Mozart luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet. Je kunt alleen slimmer worden door te leren. Maar je kunt ook op andere manieren leren dan door naar school te gaan. Van de dingen die je in je leven doet leer je ook.
Je kunt met andere mensen praten, de wereld rondreizen, in een ander land gaan wonen, verschillende soorten werk gaan doen. Daar zul je allemaal van leren en slimmer van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt slimmer kun je niet worden ; wel kun je meer kennis opdoen , zodat je wat slimmer lijkt en je kennis steeds beter leert toepassen. Leren is daarvoor natuurlijk de aangewezen methode, maar dat hoeft niet meteen stampen / studeren te zijn. Ook door ervaringen kun je heel heel heel heel heel veel leren.
Ik heb nog nooit een dag geleerd voor alles wat ik inmiddels weet, maar mijn onbegrensde honger naar kennis zorgt dat ik alels wat ik zie, hoor, lees, meemaak en beleef als een spons in me opneem en het niet meer vergeet. Dat is ook een soort 'leren', maar dan leuk.

Films, boeken, tijdschriften, artikelen op Internet, documentaires, gesprekken met mensen, discussies, nieuws, foldertjes die je overal gratis kunt meenemen, zelfs van de verpakkingen van boodschappen kun je leren. Maar ook dingen ondernemen zonder vooropgezet plan (gaan fietsen of rijden en zien hoe je weer thuiskomt) , een maaltijd klaarmaken met willekeurige ingredienten zonder recept en zonder maatbeker, kapotte apparaten uit elkaar halen en kijken of je ze weer aan het werk krijgt door losse draadjes te verbinden, puzzelen, knutselen ; ook zonder letters vreten kun je heel veel creativiteit, kennis en ervaring opdoen.

Het enige dat je hoeft te doen is nieuwsgierig zijn, openstaan en niet bang zijn om fouten te maken, want van fouten leer je nog het meest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
marleen, weer eens en dubbeldikke ++ van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
khad een duim omhoog gedaan als ik kon stemmen! +
ervaring...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel IQ testen oefenen, wordt je beter in het maken ervan en het soort vragen erkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim heeft verschillende betekenissen in de NL taal.
B.v. gaarheid, geslepenheid, leepheid, loosheid, schranderheid, handigheid, scherpte list, truc. Maar ook intelligent.

Voor sommige van deze eigenschappen hoef je niet te leren, voor sommige moet veel oefenen en voor sommige moet je leren.

Des te meer je leert, deze te meer je weet, des slimmer en intelligenter kun je worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te leren en door denkoefeningen te doen wordt je slimmer. Je kunt je hersenen namelijk trainen. Hoe meer je hersenen gebruikt hoe meer verbindingen er worden aangemaakt. Slimheid meten we aan de hand van je denkvermogen. Om slimmer te worden kun je de volgende vaardighden trainen: ruimtelijk inzicht, rekenvaardigheden, taalvaardigheden, deductieve en inductieve denkvaardigheden. Ook wordt je slimmer als je sterk leert redeneren. Voor al deze dingen hoef je geen boeken uit je hoofd te leren, maar oefeningen doen. Herhaardelijk en vaak oefenen is daarbij het belangrijkst, liefst jaren lang. Dus op zoek gaan naar zulke oefeningen en aan de slag, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vraag is op meerdere manieren uit te leggen:

als je bedoelt: hoe wordt je handiger/weet je meer? Door gewoon te leven wordt je ook vaardiger op veel gebieden. Leren is iets van de laatste tijd (neem dat wel wat ruim aub) maar onze verre voorvaderen waren bezig met overleven, niet met bewust kennis vergaren en toch deden ze dat (onbewust)

als je bedoelt: hoe neemt je vermogen om vraagstukken/problemen op te lossen toe? dat is voor een deel aanleg maar ook daarvoor geldt: door ervaring zie je door het combineren van wat je al weet soms dingen die iemand zonder al die ervaringen niet kan bedenken

Als je met slimmer echt bedoelt: krijg je meer kennis: daarvoor is leren of lezen toch echt de beste methode
13 jaar geleden
Je geeft zelf eigenlijk al antwoord op je vraag.

"zijn er oefeningen?"

Als je iets "oefent" is dit al "leren".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag! Oefeningen doen is leren!

Zoek dus een manier van leren die je leuk vindt en dan word je vanzelf slimmer!

Mensen zijn allemaal verschillend in hun leerstijl:
- Sommige mensen leren door te kijken en er dan over te denken
- anderen door te denken en bijv. informatie uit boeken
- weer anderen door wat ze voelen en concreet ervaren
- en weer anderen door uit te proberen.
Wat jou leerstijl is kun je testen met het volgende testje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim zijn is je verstand op de beste manier gebruiken . Of je nou veel of weinig geleerd hebt maakt niets uit. Het gaat erom , WAT JE ERMEE DOET ! Als je 50 doctoraaltitels hebt , en je kijkt niet uit met oversteken , ben je toch dood. Met al je geleerdheid !