In (oa) Amsterdam staan langs de grachten huizen die helemaal scheef staan. Hoe komt het dan, dat de muren niet omvallen?

Deze panden hellen sterk naar voren of opzij, normaal valt zoiets om!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Omdat de muren tot op zekere hoogte flexibel zijn en pas instorten als een bepaalde hellingshoek is overschreden. Daarom worden die huizen dan ook met een zekere regelmaat gecontroleerd zodat er geen gevaarlijke situaties optreden. Maar een vreemd gezicht blijft het wel vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt door oa verzakking van grond. Goed antwoord.

Andere antwoorden (3)

Het heeft er ook mee te maken dat zo'n huis door de jaren (vaak eeuwen) heen een soort eenheid is geworden. Als je er een stuk zijmuur zou uithalen zou het verband er uit zijn en zou je rare dingen kunnen beleven. Maar nu is het huis een soort in zijn geheel, heel traag, verzakt en heeft het huis zich daar in gevoegd zeg maar.
Ik zie ook wel eens scheefgezakte huizen waarbij de kozijnen ook heel scheef zijn. Kan niet, zou je denken. Maar omdat het proces zo traag is gegaan, zijn de materialen meegegaan in het vervormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij die scheve kozijnen is het glas op een gegeven moment wel gebarsten en vervangen door beglazing dat is aangepast aan de vorm van het kozijn.
veel gevels in adam hellen naar voren omdat die zo gebouwd zijn.
Vreemd denk je misschien maar adam was een haven stad veel panden waren opslag huizen waar dus vaak lasten in en uit moesten gehesen.En dat is makkelijker als de gevel voorover helt omdat de hijs dan speling heeft en niet tegen de gevel aan loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de vrijloop voor het takelen of hijsen schijnt de scheefstand ook bedoeld te zijn ivm de waterdoorlaatbaarheid van de stenen. Hierdoor loopt het regenwater als het in de muur zakt niet naar binnen maar weer naar buiten.