Hoe/waar kan je vinden of er naar een bepaald onderwerp onderzoek is gedaan?

Ik hoor vaak op radio/tv, vluchtig, dat er ergens onderzoek naar is gedaan.. maar als ik meer info wil vinden (google) kan ik het niet vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat je iets specifieker kunt zijn. Er wordt wel vaker onderzoek naar iets gedaan wat dan in de media komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Het komt zo vaak voor, dat ik niet wil weten, hoe ik een specifiek onderzoek kan vinden.. zijn er zoektermen/sites waarmee ik onderzoeken kan vinden?
(ik zoek nu o.a. onderzoeken naar: "het neusgat waardoor je inademt, bepaalt of je beter in rekenen of taal bent" , "mensen dichten de shuffle-functie een persoonlijkheid toe")

Antwoorden (5)

Je kan bij de grote bibliotheken journals en rapportverslagen inzien. Hier kan je naar vragen. Het kost wel geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op http://scholar.google.nl/ kun je heel veel wetenschappelijke artikelen vinden. Houd er wel rekening mee dat de meeste wetenschappelijke artikelen in het Engels geschreven zijn, ook als het om Nederlands onderzoek gaat.
Als je iets wilt terugvinden, moet je dus in het Engels zoeken.
13 jaar geleden
Soms vind je op de site van het programma dat zo'n onderzoek meldt, meer info over waar dat onderzoek gehouden is (de universiteit van...; volgens stichting zo-en-zo...). Dan kun je verder speuren op de site van zo'n organisatie om te kijken of ze daar meer melden over het onderzoek of misschien het hele verslag online beschikbaar stellen.
Dat zal niet altijd het geval zijn, soms zou je dan echt in een universiteitsbibliotheek moeten zoeken, maar soms vind je op deze manier heel veel.
En je kunt altijd zo'n programma mailen met de vraag om meer info over het onderzoek (naam van de uitvoerende, naam van het verslag, welke instantie en dergelijke), waarmee je dan weer verder kunt speuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.sciencedirect.com
mogelijk vind je hier iets van je gading.
13 jaar geleden
als het om chemische of natuurkundige e.d. vragen gaat is er de Chemical Abstract, die vind je in elke universiteits bibliotheek
Daarin verwerken wetenschappers van alle onderwerpen de onderzoeksresultaten in een samenvatting en met bronvermelding zodat je altijd het oorspronkelijke onderzoek kunt bekijken
Dit gebeurt in alle landen over de wereld