Wat is precies het midden van nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De r is precies het midden van Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind deze reactie hierboven aanstootgevend en ik belief dat het zo snel mogelijk verwijderd wordt..
AWM
14 jaar geleden
De letter 'r'.

Het beste antwoord

Volgens het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) ligt het geografische middelpunt van Nederland bij de Onze-Lieve-Vrouwe-toren in Amersfoort. Maar bij de Universiteit van Utrecht hebben drs. Klein Wassink en ir. Mekenkamp in 1994, op verzoek van het Gelders Dagblad, uitgezocht waar nu precies het middelpunt van Nederland ligt. Het blijkt niet Amersfoort te zijn. In Amersfoort ligt wel het 'nulpunt' dat gebruikt wordt bij het maken van topografische kaarten van Nederland. Ook ligt het middelpunt niet in Lunteren, zoals velen denken. Er ligt in Lunteren dan wel een zwerfkei met daarop de vermelding dat die kei het middelpunt van Nederland is, maar hoe dat middelpunt precies bepaald is weet niemand. Het is waarschijnlijk dat de lokale VVV ooit bedacht heeft dat het wel leuk is om zo'n publiekstrekker op haar grondgebied te hebben. Voor het bepalen van het middelpunt van Nederland, zo werd op de Universiteit verteld, moeten twee dingen vastgelegd worden. Ten eerste: Wat is Nederland eigenlijk, waar houdt Nederland precies op en moet je grote of kleinere wateroppervlaktes ook meetellen. En ten tweede, welke methode gebruik je voor het bepalen van het middelpunt. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het middelpunt van de kleinst mogelijke cirkel die je om Nederland heen zou kunnen tekenen zonder dat ook maar een klein stukje Nederland op de rand van die cirkel ligt (kleinste omgeschreven cirkel), of de grootst mogelijke cirkel waarin nergens ook maar een stukje buitenland ligt (grootste ingeschreven cirkel). De mogelijkheid waar de heer Klein Wassink voor gekozen heeft, en die ook zeer goed verdedigbaar is, is het bepalen van het zwaartepunt van Nederland. Hij kwam uiteindelijk uit op een punt in het Nuldernauw, net over de dijk bij Zeewolde. Wanneer het IJsselmeer en andere grote wateroppervlaktes niet worden meegerekend, dan ligt het zwaartepunt van Nederland in de buurt van Putten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk zo waar de lijnen Den Helder- Vaals en Groningen- Sluis elkaar kruisen! Ik heb het nog niet uitgetekend op de kaart, maar vast ergens in Utrecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amersfoort wordt vaak geografisch middelpunt van Nederland genoemd, of kadastraal middelpunt, omdat de Onze Lieve Vrouwetoren het centrale punt is van de stereografische projectie van de Nederlandse topografische kaarten en van de Rijksdriehoekscoördinaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lunteren staat bekend om de Lindeboomsberg met de grote zwerfkei die het middelpunt van Nederland zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enige goeie antwoord volgens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Helemaal mee eens!
Hier kun je zelf een keus maken, al naargelang je definitie van 'midden'. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ligt in de bossen van Putten een symbolische steen die het (geografische) middelpunt van Nederland aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je uitgaat van de meest noordelijke, oostelijke, zuidelijke en westelijke punten van Nederland (resp. Rottumerplaat, bij Bad Nieuweschans, bij Kuttingen (Zuid-Limburg) en Sint Anna ter Muiden (Zeeuws-Vlaanderen), dan is het snijpunt van de noord-zuid + oost-west lijnen nabij Ruinerwold (Drenthe). Deze plek is gemarkeerd met een bordje, op 130 meter van het echte snijpunt.
Bron: Quest, nr. 13/2022 (nov. 2022), pag. 66/68.
10 maanden geleden