Dat is relatief en subjectief, maar hoofdzakelijk zou ik het zien als 'vrij kunnen reizen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan van alles zijn, financieel onafhankelijk zijn, geen verplichtingen hebben, je mening mogen uitspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrij zijn, is een relatief begrip. Wat voor de 1 vrijheid betekent, hoeft het nog niet te zijn voor de ander.

Ik zie vrij zijn als; doen en laten wat je gelukkig maakt, en wat je wilt, en zo min mogelijk "moeten".

Voor de ander is het feit dat ze 1x per jaar op vakantie kunnen vrijheid. Of in een democratie leven, zoals nu wordt gevochten voor "vrijheid" in het midden oosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijheid houd in dat je onvoorwaardelijk kunt doen wat je wilt.
Op oppervlakkige wijze zouden we dan kunnen zeggen dat je geen verplichtingen hebt (school, werk, familie etc.)

Op een dieper niveau houdt het in dat je geen slaaf bent van jezelf.
Een simpel voorbeeld: Je wilt graag op wereldreis, maar je bent bang om alleen te gaan. Als je dan niet gaat, dan heeft de angst jou tegen gehouden. Dat is geen vrijheid, dan ben je in feite gevangen binnen je eigen hoofd.

Vrijheid heb je wanneer je gaat en staat waar je wilt, en zowel externe als interne obstakels geen obstakels meer voor jou zijn.
Die vrijheid is echter niet compleet, gezien je een lichaam hebt dat je moet blijven onderhouden als je wilt leven. Je moet het lichaam voeden, het moet naar de wc, je moet ademen.

Dus eigenlijk, wanneer een mens besluit dat hij niet langer hoeft te leven, dan heeft hij ultieme vrijheid, gezien er niets meer is dat moet.
Of, milder, wanneer een mens emotionele en rationele afstand neemt van al zijn behoeften is hij vrij.

Uiteraard is dit een filosofische benadering van ULTIEME vrijheid. Er bestaan vele gradaties van vrijheid...

Toegevoegd na 2 minuten:
PS: Uiteraard kan een mens zich vrij VOElEN in alle mogelijke scenario's. Dat betekent nog niet dat hij het is.
Tenzij, natuurlijk, we aannemen dat een mens vrij is wanneer hij zich vrij voelt. Ingewikkeld :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrij zijn, is diep in jezelf wéten en beseffen, dat je vrij bent.
Dat je bij letterlijk álles een keuze hebt, en het recht om die keuze te maken.
En dat niets en niemand dat van je af kan nemen, tenzij jij zélf ervoor kiest iemand zó belangrijk te maken, dat hij/zij jouw keuzes kan beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals steeds weer een antwoord dat niet uit de boekjes komt van mij, dus hou je vast (ik zoek immers al heel mijn leven naar de oertaal en klanken en zal die gelukkig nooit vinden).

Free, vrij, frei verwijzen in die talen naar de klankt 'frrrr' en het gaat er dus over dat je iets mag laten trillen en lawaai laten maken.

Vrij heeft maar zin als je eerst weet wat niet vrij zijn is, namelijk in combinatie met medemensen. Het heeft geen zin je vrijheid voor te stellen zonder andere wezens rond je, want dat lijkt mij erg absurd als je erop doordenkt (onbewoond eiland).

Op het moment dat je met andere mensen samenleeft, na je geboorte dus al, zijn er dingen die je moet 'beheersen'. Naargelang je groter wordt, en meer en meer dingen 'zelf' kunt (loskomt), kun je het beschouwen als dat je vrijer wordt. Het is een normaal proces dat je los moet komen van vooral je moeder, maar als je lichamelijk helemaal los bent, ben je terug rijp om je aan een vreemde partner te binden en verlang je daar ook naar.

Vrij zijn is dus even een gevoel dat je bepaalde 'bindingen die als snijdend aanvoelden' terug kunt lossen.

We zijn vooral vrij in ons hoofd, ook in communistische staten is dit zo. Zelf ben ik bezig met een boek om aan te tonen dat mensen daar zelfs zich soms meer vrij voelen dan wij, omdat wij de illusie opgelegd worden van vrij te zijn en hier alles in democratie te mogen, maar zeg maar eens serieus je mening over bepaalde onderwerpen, en je zult zien hoe weinig vrij je in werkelijkheid bent, of hoe sterk je moet zijn om met zo'n vrijheid om te gaan.

Vrij zijn gaat vooral om jezelf zijn.

Ik besluit dan ook met het mooiste antwoord dat de laatste tijd verscheen over Vrij zijn, namelijk het liedje van Marco Borsato, nadat die zelf diep in de 'sh..' gezeten heeft en zelfs besefte dat je in de meest zuivere liefde ook samen moet evolueren naar een vrijheid, waarbij de vrijheid die de relatie zelf betekent boven je de vrijheid gaat die jou en haar/zijn individuele vrijheid bepaalt.

Vrij... (ik ben iemand die zich altijd vrij zal voelen en altijd gelukkig zal zijn, maar ik ben iemand die volgens maatschappelijke normen net zeer weinig vrij ben; veel zit dus in je liefst positieve houding daartegenover en hoe meer zelfdiscipline... hoe meer vrijheid je aankunt en zult veroveren).

Het leven bestaat meestal uit dit soort paradoxen, en daarom noemt het ook 'leven'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de liefde van mijn kids en een... supervrouw! (en nee, die vind je niet, die moet je verdienen door een leven keihard ZELF te werken)