Wanneer is de eenentwintigste eeuw begonnen? Op 1 januari 2000 of op 1 januari 2001?

Kan je je antwoord toelichten?

Toegevoegd na 1 week:
Ik vind het erg eigenaardig dat er over het juiste antwoord op deze vraag nog steeds verschillende meningen bestaan.

Bij het sluiten van de vraag. Dank voor de antwoorden!

14 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Volgens de Gregoriaanse kalender (de kalender die wij in de westerse wereld (en in globale communicatie vaak ook) over het algemeen hanteren) op 1 januari 2001.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

1 januari 2000
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis de toelichting hier...
Antoni
14 jaar geleden
Dounja, dat heb ik pas na dit antwoord bij de vraag vermeld...dus het ligt misschien aan mij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antoni: Ok, dat wist ik niet.
Op 01-01-2001, want de 1e eeuw begon op 01-01-0001.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij 2001...

Toegevoegd op 22-06-2009 22:37:18
En nee, ik kan mijn antwoord niet toelichten... Er zijn hier mensen die volgens mij niets te doen hebben ofzo, die meteen een reactie plaatsen dat ik geen toelichting geef... Er wordt toch gevraagd of ik het kan toelichten? Als dat zo was geweest dan had ik het wel gedaan Dounja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis de toelichting hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je haar weer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pinkie toch, het is maar een spelletje!
de 21 e eeuw is begonnen op 1-1-2000 zoals de eerste eeuw begonnen is op 1-1-00
1-1-00 tot 1-1-100 eerste
1-1-100 tot 1-1-200 tweede
1-1-1700 tot 1-1-1800 achtiende
1-1-2000 tot 1-1-2100 eenentwintigste
het jaar nul zou dan wel niet bestaan hebben, maar het is maar een telling die ook nog eens in de geschiedenis een aantal keer is aangepast.en voor het jaar nul waren er ook jaren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 precies, trouwens waarom zou het jaar nul niet bestaan hebben, ergens een paar eeuwen na de geboorte van Christus is min of meer lukraak dat jaar als beginjaar gesteld toch, dan zou dat jaar lijkt mij het jaar nul zijn. Dit uiteraard hoewel je groot gelijk hebt hier in je antwoord dat het nogal eens wat aangepast is hier en daar de jaartelling / kalender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, je bent het dus eens met het nulde antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets, ik zie niet helemaal in waarom het nulde jaar niet zou hebben bestaan, het is dan wel een hersenspinsel in zekere zin, maar dat is het natuurlijk altijd als je ergens gaat bepalen dat het nu het jaar driehonderzoveel is ten opzichte van iets wat in het verleden gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je eens *alle* postings lezen op onderstaand forum.
Daar word je helemaal gestoord van, ze gaan daar nog een millenium over doorlullen.
De stemming is daar 87% voor 2001, dat wel.
Als je alles gelezen hebt, dan ben je wel alle argumenten die maar enigszins kunt bedenken tegengekomen.
AWM
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Als ik even de (tot nu toe zeven) gegeven antwoorden inclusief de reacties op mijn vraag lees, dan heb ik waarschijnlijk al een goede indruk van de website van jouw link....
De eenentwintigste eeuw , de naam zegt het al, een eeuw is 100 jaar, dus moest hij wel beginnen op 1 jan. 2000.
Anders heb je geen 100 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel als die eeuw duurt tot en met 31 december 2100...
1 jan 2000.
Net zoals bij verjaardagen: Op jaar 1 ben je een jaar oud. Bij 2000 heb je 20 eeuwen vol, en is de eerste dag deeerste dan van het nieuwe jaarhonderd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet oribatei even corrigeren want bv de 20ste eeuw is namelijk van 1901 t/m 2000. Als je verder terug gaat dan 0 is het juist andersom, dan is de 20ste eeuw v.C. -2000 t/m -1901.

Dus dan is de 21ste eeuw (n.C.) >2000. Dus 1-1-2001
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 1 Januari 2001. Wij tellen vanaf jaar 1 namelijk.

Men was tijdens het begin van de jaartelling nog niet bekend met het getal 0.