hoe haal je vetten uit kaas

wij willen eigenlijk aantonen hoe je verzadigde vetten uit kaas haalt. We konden dit niet vinden op internet, dus zijn we gaan kijken of we aan konden tonen hoeveel onverzadigde vetten er in kaas zit. Dit kan namelijk wel door middel van een soxhlet en het joodgetal. Nu dachten we: als we de onverzadigde en de 2 vetten bij elkaar weten, kunnen de 2 vetten - de onverzadigde vetten uitrekenen. Zo zou je op het verzadigde vetgehalte komen.

Dus onze vraag is eigenlijk:
Hoe toon je het vetgehalte aan in kaas?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit gebeurd in nederland met de Van Gulikmethode
De handleiding is te koop: http://www2.nen.nl/web/Normshop/Norm/NENISO-3433200812-en.htm

de engelse samenvatting : Applicable to all types of cheese. The principle of determination consists in dissolving the protein with sulphuric acid, followed by separation of the cheese fat in a Van Gulik butyrometer by centrifugating, the separation being assisted by addition of a small quality of amyl alcohol. The fat content is read directly on butyrometer scale.