Overal is te lezen dat je mogelijk rustelozer wordt en slechter slaapt tijdens volle maan. Maar hoe is dat nu wetenschappelijk te verklaren?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

. Bij volle maan slaap je minder lang
Waar. Slaaponderzoekers ontdekten dat de stand van de maan invloed heeft op slaap. Vooral vrouwen slapen bij volle maan minder lang. De verschillen zijn niet erg groot. Rond nieuwe maan sliepen de proefpersonen ongeveer 7,0 uur. Bij volle maan verkortte die tijd tot 6,7 uur.
fremar
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm. Zouden ze hebben gecorrigeerd voor het licht dat de volle maan geeft? Dus bij volle maan slapen, en dat vergelijken met het slapen bij nieuwe maan maar dan met een klein lampje aan. Zouden ze hebben gecorrigeerd voor het feit dat de proefpersonen *wisten* dat het volle maan was, en dat ze alleen maar korter sliepen omdat ze ervan uitgingen dat dat de verwachte uitkomst was? Zouden ze hebben gecorrigeerd voor het (oké, zwakke) verband dat er bij sommige vrouwen is tussen de maanstand en de menstruatiecyclus? Dus dat het effect niet door de volle maan werd veroorzaakt, maar door de hormonen en de eventuele bloedingen?
noki
13 jaar geleden
Ehm... ik stelde deze vraag voor mijn man ;) Ik heb er zelf geen last van. Hij gelooft niet in onzinverhalen maar bemerkt wel dat het iedere volle maan raak is...
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik reageerde op de melding dat het effect vooral bij vrouwen optreedt, vandaar mijn vraag of ze daarvoor hadden gecorrigeerd. Voor jouw man blijft de vraag in hoeverre het *licht* (en dus niet puur de maanstand) hem beïnvloedt, en in hoeverre het uitmaakt dat hij *weet* dat het volle maan is.

Andere antwoorden (2)

Dat wordt niet wetenschappelijk verklaard, aangezien het niet waar is. Je slaapt alleen slechter als je er geloof aan hecht én als je weet dat het volle maan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct! Waarbij opgemerkt dat je ook een tikje slechter slaapt als je in een donkere omgeving woont en lichte gordijnen hebt. Dan is het toch lichter in je slaapkamer wanneer het volle maan is, en het is bekend dat je in een donkere kamer beter slaapt dan in een kamer waarin nog een beetje licht schijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eh, moolkeesje, en als je het niet weet (dat het volle maan is) en er wel geloof aan hecht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je te rade gaan bij een ervaringsdeskundige.
Aangezien het een stuk lichter is. Ik slaap enkel als het stikkedonker is.