Hoe groot is de druk op het diepste punt in de zee en hoeveel kleiner is dit vergeleken met een zwart gat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je beseft toch wel dat extreme druk (onder water) en extreme zwaartekracht (van een zwart gat) niet hetzelfde zijn?

Het beste antwoord

Diepste punt is mariannetrog met 12 km is de druk daar ongeveer 1200 bar.

De druk in een zwart gat zal heel veel meer zijn. Ik heb gewerkt met UHPLC pompen van dergelijke drukken en die waren nog gewoon zichtbaar hoor :-D al was dat niet precies je vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een triljoen maal groter....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de druk op het diepste punt van de zee, niet vergelijken met een zwart gat...dat is iets heel anders. Je beseft je denk ik niet wat een zwart gat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat niemand dat beseft... Maar ook niet wat de druk is op 12 km diepte: 1 liter water = 1 kubieme decimeter, dus 10 cm hoog. 12 km = 10 cm X 10 X 12.000 = 1.200.000 kg op een grootte van 1 dm². Niemand die zich dat evenmin kan voorstellen, dus ik vind de vraag wel relevant. Het is een soort zwart gat in ons hoofd om gewoon te proberen ons zoiets voor te stellen (met onze spiegelneuronen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp echt wel wat een zwart gat is, alleen valt er zo lastig aan te rekenen :-)