wat veroorzaakt het vreemde gevoel in je vingers als je over een metalen oppervlak van een laptop of een ander elektronisch apparaat wrijft?

hetzelfde voel ik als ik over de aluminium behuizing van mijn external harddisk wrijf. Dit gevoel krijg ik alleen maar als de laptop of harddisk zijn ingeschakeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Betere omschrijving dan die van mij..... En volgens mij heb ik het alleen bij metalen oppervlakken van spanningsdragende apparaten. Niet bij kunststoffen.

Het beste antwoord

Het komt omdat er een klein stroompje loopt tussen het apparaat en de 'aarde', met jouw als geleider. Probeer maar eens het verschil in gevoel als je op een stoel zit en je voeten (zonder schoenen) wel/niet op de grond zet. In feite is de lekspanning gewoon 230 Volt, maar met een zeer kleine stroomsterkte hoor, dus dat zit meestal wel goed. Maar als je je voeten zou natmaken is de geleiding zo groot dat het wel eens van een licht brommend/stroef gevoel in een licht prikkend gevoel zou kunnen veranderen.

De 230 Volt wisselspanning waar de voeding van je laptop mee werkt lekt een beetje naar de 'massa' (een elektronische term) van je laptop, die ook met de behuizing van het apparaat is verbonden. Als jouw laptopvoeding een geaarde stekker heeft kun je dit verhelpen door hem in een geaard stopkontakt te steken. De lekspaninng wordt dan afgevoerd naar de randaarde, waardoor je dat niet meer zult voelen.

Een heel enkele keer heeft omdraaien van de stekker ook iets effect, maar dat is meer bij een lamp o.i.d. met een serieschakelaar het geval. De 2 aansluitingen van een (ongeaard) stopkontact zijn in Nederland namelijk niet hetzelfde, één daarvan is gemarkeerd L (ofwel Live, stroomvoerend) en de andere N (Neutral, de nul). Maar dat is achterliggende kennis en gaat wellicht wat te ver nu...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Statische lading... Metaal geleid ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was statisch heeft temaken met zenuwstelsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is nu statische elektriciteit zie het als een soort magneet jij bent min en het voorwerp is plus. Hoeft niet perse te gebeuren bij een elektrisch app. kan b.v. ook gebeuren waneer je een wollentrui aantrekt, bij bepaalde kunststoffen. Het komt bij de ene persoon ook vaker voor als bij de ander ook speelt het weer hier een rol in.
Wanneer je het gevoel hebt dat het iets meer is dan statische spanning kan het zijn dat er een lekspanning is. Laat dan het apparaat nakijken.

Toegevoegd na 7 minuten:
lees het laatste nu pas goed. voelt een ander dit ook?
Dan kan dit een vorm van lichte lekspanning zijn. Heeft je laptop dit ook waneer ja externe schijf is ontkoppeld? heeft je schijf het op een andere computer met ander usb snoer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een onderscheid tussen statisch gevoel en het gevoel dat er iets trilt doordat je met jouw vingers glijdt. Ik denk dat het mogelijk is dat je met de structuur van je vingertoppen als het ware even blijft hangen. Als je dan toch doortrekt dan schiet je met de vingertop een fractie van een millimeter van de plek af om op de volgende plek weer even vaster te zitten. Dit heeft te maken met de structuur van het materiaal en de weerstand op jouw vingertop. Als je het sneller gaat doen, dan valt het niet meer op.