Vaart een speedboot harder in zoet of in zout water.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De dichtheid van zoutwater is groter. Dat betekent dat het moeilijker is om het aan de kant te duwen. Dus varend is hij moeilijker af. dit is gelukkig minimaal. Het enige is wel dat het over een speedboat gaat. eenmaal op snelheid ligt hij dan ook niet meer in, maar op het water. Hierdoor is het minimale verschil in water dan ook bijna verwaarloosbaar. Met vriendelijke groeten van de watersportende natuurkundeleraar

Leuke vraag. Des te zouter het water, des te makkelijker blijft iets drijven. In zout water zou een speedboot minder weerstand hebben, dus sneller varen.

Ik denk niet dat het water uitmaakt bij het varen in een speedboot.

Mmm, lastig op zoutwater drijft ie beter, maar op zee heb je weer meer weerstand qua deining en golven. Op zoetwater drijft ie minder goed, maar is het wateroppervlak vaak gladder. Dus al met al denk ik ongeveer even hard.

Van het varen in een onderzeeër herinner ik mij dat het zoutgehalte van het water wel degelijk verschil maakte voor het drijfvermogen (meer zout, meer drijfvermogen), en in dat geval voor het trimmen van de ballasttanks. Met name bij de monding van de Rio Plata, de Congo en de Amazone was dat goed merkbaar. Voor een speedboot geld hetzelfde, al is de invloed op het drijfvermogen kleiner.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100