kan ik mijn ''dejavu'' ontwikkelen

ik heb bijna altijd dromen en die komen uit eerst dacht ik dat ik dat ik naar de verleden kon gaan maar later bleek dat ik droomde over dingen die echt zou gebeuren kan ik dit ontwikkelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

probeer het bij een psychiator.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik droom ook wel eens dingen die ik later ga meemaken. Erg vreemd, ik vraag me af hoe dat kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel belangrijk: droom je het en bedenk je je dat dan de volgende ochtend, zo van, hé, dat zou leuk zijn als dat uitkwam. Of, komt het uit en denk je: hé, dat heb ik ook gedroomd!

In dat laatste geval moet ik je teleurstellen; dat is een deja vu, vooral veroorzaakt door vermoeidheid.

In dat eerste geval kan ik niet anders zeggen dan dat je een voorspellende gave hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit heeft iemand dit tegen mij verteld: (Het klinkt logisch maar zelf weet ik het niet 100% zeker.)

Dromen zijn een soort simulaties van je hersenen. Ze testen wat we zouden doen en hoe we zouden reageren, in bepaalde situaties. Jij bent dus een persoon die goed kan inschatten hoe iets zal aflopen, of hoe mensen op iets zullen reageren. Meestal heb je dan (logisch?) ook een goede mensenkennis, en kan je mensen goed inschatten. 's Nachts denk je dan over bepaalde dingen die recent gebeurd zijn. Dit kan in "letterlijke" vorm zijn of figuurlijk. Figuurlijk kan dan zijn zoals "het vallen" terwijl je slaapt enz.

Kan je het nu eigenlijk ontwikkelen/bevorderen... Het schijnt dat het helpt om 's morgens er een gewoonte van te maken om direct aan je droom te denken en te focussen, zodat je hem niet vergeet. Dan kan je jouw droom "analyseren" (meestal bij figuurlijk), of opschrijven etc.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als ik je vraag nog eens herlas zag ik "déja vu". Onderzoekers denken dat ze weten wat déja vu's eigenlijk zijn. Als je aan iets denkt dan is dat als een impuls voor je hersenen. Als daar zo'n impuls blijft "haperen" dan komt de impuls eigenlijk 2x ergens toe. Hierdoor denk je dat je het al eens hebt meegemaakt (omdat je dan zelf logisch nadenkt en weet dat het niet 2x op het zelfde moment kan gebeuren).

Extra: déja vu komt van het Frans, wat betekent reeds gezien.

PS.: Het zou voor andere mensen handig zijn als je leestekens gebruikt. (Stel je voor dat ik in mijn hele tekst geen enkel leesteken zou gebruiken! ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besef je wat je zegt? Als het waar zou zijn, dan zou als mens je geen vrije wil hebben. Gelukklig is het maar toeval of onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Dit is geen antwoord op de vraag, je opmerking had in een reactie gemoeten.
2. Waarom geen vrije wil? Je hersenen bepalen je vrije wil, zijn jou vrije wil. Niks om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Haabee:
1. begeert u de functie van moderator.
2. Als alles vastligt, dan is er geen keuze.
@Khepput: Daarom zeg ik ook 'Gelukkig...', maar desondanks geloof ik zelf ook niet zo in de vrije wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Nee, maar ik mag je best ergens op wijzen.
2. Is waar, maar niemand heeft het over dat alles vastligt. Je opmerking komt zomaar uit de lucht vallen en slaat daarom wat mij betreft nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dan even na: als je van te voren zou kunnen dromen, wat morgen gebeurt, dan heb je zelf geen invloed. Dan kan het dus niet anders dan dat het vastligt. Het kan ook niet zo zijn, dat het ene wel en het andere niet vastligt.
Waarom zou je vaker deja vu's willen hebben?

Ze worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat wat je meemaakt ergens verkeerd geregistreerd wordt wardoor het lijkt alsof je iets al eens meegemaakt hebt. Het grappige is dat niemand ooit kan zeggen wanneer die eerdere keer dan was. Bevestiging dat deze theorie vermoedelijk waar is.

Zoiets wil je niet ontwikkelen, leidt alleen maar tot veel verwarring bij jezelf. In een extreem geval kan het, denk ik, zo verwarrend worden dat je er gek van wordt omdat je niet meer weet wat echt gebeurt en wat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag, je opmerking had in een reactie gemoeten.
een dejavu is ,als je in een bepaalde situatie bent ,dat kan van alles zijn van de bakker tot in de kroeg, dat je het idee hebt en het gevoel dat je die situatie al eens mee hebt gemaakt ,het komt je bekent voor zal ik maar zeggen.
dat is heel wat anders dan dromen .
bij dromen kun je soms de boel regiseren zeg maar, dat noemt men ook wel lucide-dromen,en dat kan je dus tot een bepaalde hoogte wel sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde dat niet tegen de vraagsteller zeggen, omdat het gewoon een idiote situatie is, en geen verdere discussie verdient
Ik had net hetzelfde al diverse malen voorgehad, al op 12-jarige leeftijd. En nu ik 45 jaren tel, heb ik dus al redelijk wat onderzoek daarin gevolgd en ook zelf uitgevoerd en moet ik je jammer genoeg wellicht erg teleurstellen, want je bent helemaal niet paranormaal in de zin dat je iets zou kunnen voorspellen. Er zijn maar 2 déjà-vus in mijn leven die ik niet kon verklaren.

Je hersenen slaan alle zintuiglijke waarnemingen elke dag in een brute vorm op, en die worden dan gecodeerd via dromen. Enkel de dromen na je diepe slaap duren langer en kun je je herinneren, en daarin situeren zich dan de déjà-vus die bizarre effecten geven en op het eerste gezicht onverklaarbaar of voorspellingen/visioenen lijken (ook die laatste heb ik in periodes gehad). Maar het maakt misbruik van het feit dat alles zeer bruut wordt opgeslagen en op het moment dat je je een droom herinnert, komt het in interactie met dingen en het is enkel een brute herkenbaarheid die je droombeeld omzet naar gelijkenissen: Plots zeg je: tiens, dit heb ik exact gedroomd, maar in werkelijkheid droomde je iets gelijkaardigs maar ken je het kleur, de juiste vorm noch grootte meer en gaat onze onprecieze waarneming de boel foutief noteren.

Een tweede probleem is dat je dit niet kunt programmeren, maar je kunt het wel bewust oproepen door je slaappatroon te verlengen met extra slaap 's morgens.

Ik raad je aan de komende jaren dezelfde testen te doen als ik nog steeds doe: Onthou je dromen zeer goed en noteer ze, want normaal is dit filtering van info die verdwijnt en als je ze niet opschrijft, kun je ze niet meer juist herinneren. Noteer vooral bij de angsten (onbewustzijn is gebaseerd op angsten, Freud wist dat al, maar de Grieken ook) wat het gevolg is en als je je dan plots bewust wordt van zo'n déjà-vu, moet je meteen de reflex hebben: Wat gebeurde daarna in mijn droom, dus wat zal er nu gebeuren. Zo merkte ik - eerlijk recht tegen mijn ontgoocheling in van ook paranormaal te willen zijn - dat er, op een heel straffe ervaring na, iets heel anders gebeurde.

Voor dat ene geval heb ik intussen nog steeds geen ervaring en ik deel het mee in een reactie. Ik vermoed immers een logische verklaring of een denkfout van mij, en de informatie is ook niet hemelschokkend om iets raars te maken.

Tot slot, vizioenen zijn een totaal andere kwestie, maar maken ook gebruik van de bruutheid van herinneringen in gecodeerde informatie die bij het decoderen veel ruimte geeft tot interpretatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is mijn déjà-vu die ik onderzocht en haaks staat op wat ik hierboven vertel. Kwestie van eerlijkheid. Ik had een droom waarin ik met mijn fiets een bocht naar rechts nam en plots op een foutief geparkeerde auto vloog direct na de bocht. Deze droom was erg haarscherp en had mij uit mijn slaap gehaald omdat het een zeer angstige droom was en ik inderdaad als jeugdeling (toen 16 jaar) zeer snel met de fiets durfde rijden en ook niet bang was van wheelies op mijn fiets met drie versnellingen in het achterblok en met kilometerteller die ik gemakkelijk naar 55 km trok vanuit stilstand aan rode lichten. Het strafste was dat al de dag erna ik plots 's middags in de Cornelis Everaartstraat vertrok en in de Vos Reynaartstraat scherp insloeg, veel te snel omdat ik weeral te laat naar het Sint-Leocollege vertrok. Nog voor de bocht herken ik de struiken rechts en de boom links uit mijn déjà-vu alsook de auto die mij passeerde en daardoor mijn aandacht afleidde. Meteen vroeg ik mij af wat daarna gebeurde en ik kon... mij de nummerplaat van een auto uit de droom voor het oog halen in de vorm van 1 letter en 4 cijfers. Pas daarna ging ik de bocht in en voor mij... vloog ik recht op de auto af met dezelfde nummerplaat maar kon net daardoor op tijd remmen! Ik heb dit besproken met mijn klasgenoten en dat was heel bizar. Omdat dit mijn andere waarnemingen tegensprak, ging ik de dag nadien nazien of ik die auto misschien gewoon herinnerde en of die daar dus meer stond, maar zelfs bij navraag bleek dat niemand daar die auto met kenteken ooit had gezien of gekend, dus dat het een toevallige bezoeker was bij mensen die ik daar niet kende of niet thuis waren bij mijn onderzoek. Toch blijft deze herinnering mij erg dwarsbomen, maar als volwassenen blijf ik ook op mijn hoede voor de sterke kinderlijke emoties die dit soort déjà-vus altijd omringen vanuit het onbewuste, of misschien het voor-bewuste.