Zijn er meer munten van 2 euro dan munten van 1 euro in omloop?

Als ik moet betalen heb ik meestal wel een paar munten van 2 euro op zak, maar zelden een munt van 1 euro. Zijn die echt schaarser?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de antwoorden, want ik heb ook eerder 2 dan 1 euromunten op zak en ik kan alleen bedenken dat de 1 euro sneller in een spaarpot of "machine" verdwijnt dan de 2 euro, maar dat is echt een gok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik ben nu al benieuwd naar antwoorden!

Antwoorden (6)

Bereken de steekproefgrootte en trek lukraak willekeurige kassas open
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope andersom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met contant geld betaald krijg je maximaal 1 euro munt en maximaal 2 twee euromunten terug bij een volle kassa. Dus daar zit het verschil. Kijk als de kassiere geen 2 euromunten heeft is het anders, maar over het algemeen krijg je dus gemiddeld bij betaling een verhouding van 1 euromunt op 2 twee euromunten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 2x zoveel 1 euromunten dan 2 euromunten, want de hoeveelheid van een munt bepaald de waarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn heel veel mensen die elke keer als ze contant betalen. hun 1 euro munten apart leggen in een spaarpot doen. er zijn wel meer 1 euro munten geslagen. maar de zijn niet allemaal meer in omloop. omdat ze in spaarpotten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 2009
Was de oplage van €1 munten 216.600
en 205.190 van €2 munten.
Er zijn dus meer €1 munten in omloop dan €2 munten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...maar waar zijn ze gebleven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de parkeerautomaten, banken, winkelkassa's, etc.