hoe brand een lamp

ik weet dat een lamp licht produceed maar hoe zet die lamp elektriciteit om in licht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (7)

Draad gaat gloeien, omdat het luchtdicht is onstaat er geen vuur maar gewoon licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dun ijzerdraadje gaat gloeien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met stroom en een lampje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een gloeilamp is het draadje zo dun en de stroom groot. Alle elektronen proberen door dat dunne draadje te gaan en omdat ze daarbij langs elkaar wrijven ontstaat er warmte. Dat draadje gaat door die hitte gloeien, daardoor straalt een lamp licht uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ hoi die jef666
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeey
Een koolstofdraadje in de lamp probeert te verbranden en produceert daarmee licht. Maar, het koolstofdraadje kan niet verbranden omdat de benodigde zuurstof daarvoor in de luchtledige ruimte niet aanwezig is.
Knap bedacht toch.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een soort gecontroleerde kortsluiting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt een elektrische stroom door de gloeidraad van de lamp gejaagd, zodat deze gloeidraad verhit wordt, en desgevolgend licht gaat uitstralen. De elektrische weerstand van de gloeidraad is hoger dan de leidingen die naar de lamp toe lopen, zodat deze verhitting enkel in de lamp zelf gebeuren kan. De glazen peer is verzegeld en gevuld met stikstof of een edelgas, zodat er geen zuurstof aan de gloeidraad aan kan komen, om te verhinderen dat de gloeidraad doorbrandt (gebrek aan zuurstof)