wat zijn lage/hoge drukgebieden?

altijd in het weerbericht hebben ze het over lage en hoge drukgebieden, dan zie je over de wereldbol een L of H met pijltjes van de windrichtingen erbij enzo maar wat zijn hoge en lage drukgebieden en wat doen ze??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De wind begint te waaien doordat er gebieden zijn met hoge druk en gebieden met lage druk. De wind gaat dan van de gebieden met hoge druk naar de gebieden met lage druk waaien. Door de draaiing van de aarde gaat deze wind niet in een rechte lijn maar wordt afgebogen. Op het noordelijke halfrond wordt de wind naar rechts afgebogen en op het zuidelijke halfrond naar links. Het gevolg is dat de wind op het noordelijke halfrond tegen de klok in om een lagedruk gebied heen waait en met de klok mee om een hogedruk gebied.

De verschillen in lucht druk worden op de kaart aangegeven met isobaren. Dit zijn lijnen die gebieden met dezelfde luchtdruk met elkaar verbinden. Meestal zie je bij een lagedruk gebied de isobaren dicht bij elkaar staan en bij een hogedruk gebied ver uit elkaar. Hoe dichter de isobaren bij elkaar staan hoe harder het waait....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lage drukgebieden of depressies hebben tot gevolg dat het weer slechter wordt en we veel bewolking krijgen. Hoge drukgebieden daarentegen beloven een vrij onbewolkte lucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is simpel gezegd een neerwaartse of een opwaartse luchtstroming. Zoals je misschien weet stijgt warme lucht doordat ze lichter is dan de koude lucht in hogere luchtlagen, koude lucht daarentegen zakt naar beneden en veroorzaakt daardoor een hogere luchtdruk en dan heb je een hoog druk gebiet. Deze op en neerwaartse luchtstromingen werken op mekaar in, waardoor zowel op de grond als in hogere luchtlagen wervelingen ontstaan.
Het is zeer dikwijls zo dat je op de grond een noordenwind hebt, terwijl je op enkele tientallen meters hoger de wind naar westen stroomt, dat fenomeen gebruiken ballonvaarders om te navigeren; zij stijgen of dalen naar de luchtlaag die in de juiste richting gaat.