Heeft iemand informatie over de tentoonstelling Phenomena die in de jaren 80 werd gehouden in Rotterdam?

Hier kwamen allerlei vreemde verschijnselen aan bod waaraan op een natuurkundige wijze uitleg werd gegeven. Daarin werd ook gezichtsbedrog uitvoerig behandeld.

Youtube is erg beperkt qua beelden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

De tentoonstelling Fenomena (met een f) werd gehouden in 1985 in het Park bij de Euromast in Rotterdam.

Via www.google.nl vind je met de zoektermen "fenomena", "Rotterdam" en "1985" meer dan 100.000 zoekresultaten.

Toegevoegd op 11-06-2009 21:56:41
Ik raad je aan, als je zoekt via Google, te kiezen voor "Geavanceerd zoeken" en dan bij "zonder de woorden" "phenomena" (met ph) in te vullen. Er blijkt namelijk een film te zijn die "Phenomena" heet en die in 1985 is gemaakt. Aan zoekresultaten daarvan heb je natuurlijk niets.

Toegevoegd op 11-06-2009 22:24:06
Mèt mijn zoektip wordt het aantal resultaten verminderd tot 1.580 (op 11 juni 2009), maar dat is vast nog ruim voldoende om interessante websites te vinden. Bij de bronnen vind je een aantal leuke links.

Toegevoegd op 11-06-2009 22:32:11
Fenomena werd gehouden van 15 mei tot 20 oktober 1985. De tentoonstelling werd geopend door Freek de Jonge. Eerder had de tentoonstelling plaatsgevonden in de Zwitsere stad Zürich.

Toegevoegd op 11-06-2009 23:02:23
Correctie en aanvulling: Fenomena werd gehouden van 25 mei tot 20 oktober 1985. Op 24 mei werd de tentoonstelling geopend door Freek de Jonge.

Toegevoegd op 13-06-2009 14:57:59
Links met leuke informatie, vind je hier:
http://home.wanadoo.nl/n.vandertorre/fenomena/voor%20onderwijs.pdf
http://www.bambooteam.com/pablo/Bijlagen%20afstudeerrapport_A4.pdf
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook namens mij, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik ben daar toen geweest, het was inderdaad in 1985 onder de Euromast. Wij hebben voor de deur een groep gevormd om groepskorting te bedingen, en ik herinner me een apparaat waarin je een vrije val kon meemaken. Ik was daar in de nadagen van mij zomervakantie, en het was eigenlijk allemaal buiten, hoewel er op het terrein wel tentjes/huisjes waren (verspreid).