Hoeveel is een 1 euro munt waard?

Toegevoegd na 7 minuten:
Gewoon hoeveel een euro waard is.

Toegevoegd na 21 minuten:
En is hij over een jaar net zoveel waard als nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet. Daarom vraag ik het

Het beste antwoord

1 euro.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tenzij het toevallig een hele bijzondere is (een munt waarvan de oplage beperkt is/was; in 'mint condition' of UNC (uncirculated), dus onbeschadigd, liefst rechtstreeks van de muntmakerij).
Trap niet in de 'dit is een unieke munt uit het nieuwste euroland, dus u kunt 'm bestellen voor 5 euro' - die munten duiken van lieverlee vanzelf hier op. Echt bijzondere munten als van het Vaticaan of iets dergelijks moet je alleen voor meer dan de nominale waarde (die erop staat) aanschaffen als je ze echt wilt verzamelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gewone munt. Is hij volgend jaar net zoveel waard als nu?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ie volgend jaar waard is? 1 euro. De vraag is alleen wat je voor 1 euro kunt kopen - dat hangt van de inflatie af. Prijzen kunnen stijgen doordat geld minder waard wordt, zodat je bijvoorbeeld voor een brood meer moet betalen.
Als je veel euro's over hebt, kun je het beste een spaarrekening zoeken met een rente minimaal gelijk aan de inflatie, maar ja, dan moet je je geld vaak voor lange tijd vastzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is 1 euro volgend jaar niet meer 1 euro waard dan??? Hoeveel dan wel? Pfff snap der nix van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 euro is gewoon 1 euro waard, dat staat er op.
Maar: als je diezelfde euro 10 jaar bewaart, kun je er waarschijnlijk minder mee kopen dan nu, omdat de prijzen intussen stijgen. Dus dan heb je 2 waardes: de nominale (de waarde die erop staat) en de feitelijke waarde (wat je ermee kunt kopen, wat de 'ruilwaarde' is van 1 euro).
Dat maakt het verwarrend. Even ter vergelijking, voorbeeld dat me zo te binnenschiet: 25 jaar geleden huurde ik een kamer voor 285 gulden. Voor het gemak denken we even dat 1 euro 2 gulden waard is, dan zou zo'n kamer nu 142,50 euro moeten kosten - maar ik denk zomaar dat een bedrag van 285 euro meer in de richting komt (waarbij je je wel moet realiseren dat inkomens in die tijd ook zo'n ontwikkeling hebben doorgemaakt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord is in de reactie geschreven. Prachtig antwoord

Andere antwoorden (3)

Je bedoeld waarschijnlijk,aan edelmetalen die erin verwerkt zijn.
Dan praat je over centen ,en nog minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een euro op de bankrekening dan minder waard dan een fysieke munt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ zoals als ik de vraag lees word dit bedoeld.
En nee een euro blijft 1 euro waard. Dit is gewoon vast gesteld. Vroeger was het wel zo dat een munt zijn waarde waard was, dan zou een euro wel een euro in metaal waard zijn. . Maar dat is tegenwoordig niet meer van toepassing. Dat zal er onder andere aan liggen dat je dan munten van duurdere metalen zou moeten maken, en dat maakt de kans groter dat de mensen met de munten gaan 'knoeien'
Ten opzichte van wat? Je kan geld alleen uitdrukken in een andere munteenheid of goudstaaf. Bijvoorbeeld 1 euro is 1,30 dollar. De waarde van de euro wordt ook vastgesteld aan de hand van de goudstaven die liggen bij DNB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een euro-munt is € 1,- waard.

Dus als je het voor minder dan dat kunt doen (bijvoorbeeld met bulkaankopen of zo - misschien krijg je korting als je er gelijk een paar duizend aanschaft, je weet het nooit met die concurrerende aanbieders), moet je het zeker doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk antwoord. Wil jij mijn 1 euro kopen?