waarschijnlijk maakt de mens zich drukker om randzaken door hieraan te denken. (heb vandaag echt geen zin in de verjaardag van tante Bep, hoe kom ik deze maand rond.)

dat dieren kunnen denken kan je zien aan hun manier van reageren, van leven, van jagen, hun gedrag, vermogen om zich aan te passen, het uiten van emotie, het communiceren, het leren van ervaring, maar zullen in meerdere of mindere mate blijven handelen naar wat hun instinct ingeeft.
wij 'slim' volk interpreteren het vaak verkeerd of snappen er geen jota van (anders zouden er maar zelden slachtoffers vallen bij incidenten met dieren zijn waarbij wij slimmeriken de zwartepiet naar de dierlijke partij schuiven)

het verschil ?
dieren leven meer in een gevoelswereld en op het moment zelf en handelen naar hun instinct.
maar.....omdat de mens meer bereikt dan een dier (noujaa... veel bakken we er niet van!) vinden we dat we beter kunnen denken.

wij weten niet wat walvissen elkaar vertellen (laat staan het dialect kunnen ontcijferen tussen deze dieren uit verschillende streken) weten nog niet lang dat olifanten ook door hun voeten waarnemen, snappen niet dat honden blijven aanvallen terwijl er al tig signalen aan vooraf zijn gegaan, en willen niet inzien dat primitief niet gelijk staat aan dom.

leeuwen en wolven jagen in groepen en ieder heeft hierbij zijn eigen taak. zonder denkwerk is dit niet mogelijk.

voorlopig zijn we het enige soort dat elkaar in grote mate afslacht en ons eigen nest vervuilt (broeikaseffect) en ons eigen probleem kunnen creëren (kan Den Haag meer uitleg over geven) en vervolgens ook nog trots zijn op het feit dat we het kunnen snappen!!!! (nu het aanpassings en oplossingsgerichte aspect nog!)

als je puur kijkt naar het resultaat van denkwerk komt ons soort waarschijnlijk niet zo heel best uit de bus :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

mensen reflecteren over het verleden, en dromen over de toekomst.
dieren leven veel meer in het hier en nu.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpel gezegd maar waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft ook niet altijd uitgebreid te zijn om te kloppen, daarom krijg je van mij een + :)
Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd. Nadenken, overwegen, zich te binnen roepen zijn aan denken verwante begrippen.

Natuurlijk volgt een kip geen cursussen in het hoenderhok. En natuurlijk houdt een aap geen voordracht over bomenklimmen. Maar toch zijn dieren niet dom. Ze kunnen eenvoudige problemen oplossen, zelfs talen aanleren. Maar is dat denken?

Volgens de definitie kunnen dieren niet denken en dat repliceert dat er geen verschil kan zijnvan denken tussen dieren en mensen. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zelf vrij arrogant om te stellen dat dieren niet kunnen denken, alleen maar omdat wij misschien op een wat hoger niveau zitten.
Verder kan je ook niet elk dier op 1 hoop gooien, er zijn echt hele intelligente dieren op aarde, zoals de dolfijnen en orka's om maar wat te noemen. Die hebben ook spraak en kunnen met elkaar communiceren. Veel dieren hebben niet echt een spraakgedeelte in hun hersens, al heeft bijna elk diersoort wel een manier om te communiceren met soortgenoten.
Dus het enigste verschil wat ik kan geven is eigenlijk vooral de mate van intelligentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dieren niet kunnen denken heb ik niet in de vraag zien staan hoor.
Beide hebben ze hersenen, maar alleen de mensen denken, de dieren gaan op hun instinct af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet veel verschil tussen mensen en veel ( slimme)dieren.
Beiden kunnen voor een deel handelen door hun instinct.
Beiden leren van hun ervaringen.
Beiden kennen ze emotie.
Beiden hebben ze een geheugen.
Beiden zijn in staat problemen op te lossen door er over na te denken.
Alleen in het ontwikkelen van werktuigen en wetenschap, blinkt de mens uit.