Waarom voelt de mens zich superieur aan het dier?

Uitspraken die ik vaak hoor (bij beelden van mishandelde dieren bijv) : ''Het is maar een kip'', ''Het dier is zo dom dat het niet weet dat het lijdt'', bij leren producten of vlees hoor ik: ''Het is toch al dood'',

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat we superieur aan dieren zíjn! Maar dan niet ethisch. De vroege mens had al dieren in zijn macht, als vee. Dat hebben we nog steeds. Daarnaast hebben we veel dieren gebruikt voor de jacht, en in een later stadium hebben we een aantal dieren gedomesticeerd. De mens staat bovenaan in de voedselketen, heeft allerlei manieren om dieren te overheersen. De ethische kant is een heel ander verhaal. Uit allerlei overwegingen wordt het dier als minder belangrijk aangemerkt. Dierproeven zijn vaak goedkoper, makkelijker en beter dan proeven op mensen. En vaak worden economische overwegingen belangrijker geacht dan dierenwelzijn. Maar je hebt zeker gelijk, mensen zijn wat dat betreft onverschillig. Dat geldt echter ook bij rampen met veel mensen. De ramp in Haïti vindt iedereen verschrikkelijk, maar het doet mensen niet veel omdat het ver van hun bed is, ze zijn niet direct betrokken.

Omdat heel veel mensen niet het bewustzijn hebben dat ze daarin liefde op kunnen brengen voor al het leven dat er op aarde bestaat.

Ik zal de laatste zijn die dit soort uitspraken zal doen maar ik vind wel, een dier is een dier en een mens is een mens. Ik ben stapel op dieren, heb zelf een hond. Ik heb altijd allerlei soorten van dieren gehad maar omdat ik nu werk wil ik ze dat niet aandoen. Deze hond is al 15 en wordt erg verwend (ook niet goed, ik weet het) maar is wel de laatste hond die we 'nemen'. Volgens mij is er wel degelijk een verschil tiussen mensen en dieren maar je met ze wel met respect behandelen.

Dan is er nog het Bijbelse antwoord; God heeft de mens zelf gesteld over de dieren. Niet om er zomaar wat mee te doen, maar om er met respect en verantwoord mee om te gaan. Heb er heerschappij over, sprak Hij. De mens is hoger dan een dier. Naar Gods beeld geschapen. Zo heeft de Schepper van alles wat leeft bepaald. Je leest dat in genesis 2.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100