Wat kan het nut zijn van teken, buiten dat ze gelijk andere wezens hun best doen zich te vermeerderen?

-Mieren, vliegen, slangen enz. blijken, ondanks dat de een voor de mens kan zorgen voor ziekten, of de ander voor gevaar, toch wel degelijk hun nut van betekenis blijken te hebben in de ecologie.
-Een teek zie je niet zo snel als een olifant en bespringt je ongemerkt met zijn zeer gevaarlijke bacterie.
-De gevolgen daarvan kunnen zeer rampzalig zijn en afschieten is heel moeilijk.
-Alle gekheid op een stokje: Is er een nut voor dit beestje te bedenken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
13 jaar geleden
Toch word ik liever door een teek besprongen dan door een olifant...

Het beste antwoord

Je moet je eigenlijk afvragen, waarom alles wat leeft, nuttig zou moeten zijn.

De natuur maalt niet om nut. Alles wat heeft kunnen ontstaan en wat zich heeft kunnen voortplanten cq handhaven, is blijven bestaan. Nuttig of nutteloos zijn irrelevante begrippen, het zijn menselijke verzinsels.

Als je dan toch graag een nut wilt zien, kun je denken aan bepaalde sluipwespen die hun eieren in teken leggen (zie bovenste foto). Ook zijn er vogels, die teken eten (zie onderste foto).

Dan is de teek uitermate nuttig voor sommige bacteriën, zoals de borrellia - waaruit je kunt zien, dat de betekenis van het woord "nut" uitermate relatief is.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij niet. Ik zou niet weten waarom ze bestaan, maarja.. waarom leven wij mensen dat ik net zo'n vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het toedichten van nut aan een diersoort sla je een gevaarlijke weg in; de volgende stap is dat je een dier kunt gebruiken als het jou uitkomt en de daaropvolgende dat je het dier ook wel mag uitroeien; b.v. omdat je het lekker vindt of omdat het je hindert.

Teken hebben dus evenveel nut als mensen: geen.