Ik voel me genoodzaakt hier een antwoord toe te voegen dat afwijkt van de bovenstaande, aangezien er wel degelijk dieren zijn die geen nakomelingen hebben zonder dat dat het gevolg is van onvruchtbaarheid of andere lichamelijk falen, en de feiten veel minder duidelijk zijn dan de antwoorden hierboven doen vermoeden.
Er zijn dieren die homoseksueel zijn. Dat is misschien geen "keuze", maar het "liever niet willen hebben van kinderen" is ook niet zozeer per se een keuze (je hebt die wens nou eenmaal, of je hebt 'm niet). Ook zijn er dieren die ervoor "kiezen" geen nageslacht te produceren als bijvoorbeeld de omstandigheden ongunstig zijn (voedselschaarste, populatieoverschot). Tal van voorbeelden met onderbouwing staan in het boek in de link hieronder. Ik denk niet dat dat genoeg is om te garanderen dat sommige dieren er "bewust voor kiezen geen nageslacht te hebben", maar het lijkt me wel genoeg om te concluderen dat het naief is om te denken dat dieren totaal niet over dat soort hoger denkvermogen beschikken.
Het echte antwoord moet waarschijnlijk luiden dat we het eigenlijk niet weten. We kunnen niet in het hoofd van een ander kijken, dus of ze ervoor "kiezen" blijft onduidelijk. Qua gedrag wijkt de mens echter minder af van andere diersoorten dan je zou denken, dus laat dat een leidraad zijn (en dat geld ook voor andere typisch menselijk geachte eigenschappen als het gebruik van gereedschappen en taal, het hebben van empathie of ethisch en esthetisch besef, etc.).
- Bronnen:
-
http://www.amazon.com/Biological-Exuberanc...