Waarom valt glas dat in bushokjes wordt gebruikt kapot in honderden kleine stukjes van ongeveer dezelfde grootte. Waarom doet ander glas dat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Gehard glas
Dit is glas gemaakt van floatglas dat in de juiste vorm wordt gesneden waarna de randen worden geslepen. Na verhitting tot 600-700ºC wordt het glas in de gewenste vorm gebogen in een buigapparaat en vervolgens abrupt afgekoeld met lucht. Tijdens het afkoelen ontstaan trekspanningen in het glas, waardoor het 4-5 maal sterker is dan gewoon glas. Bij ruitbreuk komen deze spanningen vrij en daardoor verbrokkelt de ruit in hele kleine stukjes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gelaagd glas (bv autoruit) heeft andere karakteristieken dan
gehard glas of veiligheidsglas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een speciaal soort glas is. Hetzelfde wordt gebruikt voor autoruiten. Gelaagd glas noemen ze dat, of veiligheidsglas. Dit voorkomt dat er verder risico op verwondingen ontstaat zoals bv bij een ongeluk met de auto of doordat mensen zich verwonden aan glas van het bushokje wat op de grond ligt.

Toegevoegd na 42 seconden:
Uhm, sorry, het veiligheidsglas is wat anders, was te gehaast en niet nog een keer overgelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het goed is kan je je dan niet snijden aan dit glas.
ook sommige glazen zijn van dit glas gemaakt.
zo kan iemand nooit een ander verwonden door het glas uit eenhokje te slaan.