wat zijn de redenen van iemand om tegen een zelfmoordkliniek te zijn?

er was gister op tv het 1 en het ander over de plannen om een zelfmoord kliniek te starten.
zijn zouden de mensen helpen met zelfmoord plegen.
ze vertelde daarbij dat er ook vast wel demonstraties zouden zijn tegen de kliniek.
nou kan ik best begrijpen waarom bepaalde mensen willen stoppen met leven.
als je chronisch ziek bent en je iedere dag vol met pijn zit dan is zo'n mogelijkheid een bevrijding.
maar wat zijn nou de redenen om tegen zo'n kliniek te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

De redenen, kunnen zijn, dat je mensen stimuleert om zelfmoord te plegen, het wordt zo ineens wel heel makkelijk om dus zelfmoord te spelen.
Veel mensen die er psychisch helemaal doorheen zitten, geven het op, maar zijn te zwak om eigenlijk zelfmoord te plegen.. Of hebben de moed er niet voor.
Later gaat het beter met ze, ze zijn iets tegen gekomen waardoor ze de zin van het leven weer zien. En pakt zijn/haar leven weer op.
Zonde als diegene het dan op had gegeven.
Hij was op dat moment dan wel van zijn/haar lijden verlost, maar degene die hem dierbaar zijn niet.

Wanneer iemand ongeneeslijk ziek is en iedere dag door een hel gaat, kun je ook voor euthanasie kiezen.
Dan schakel je een dokter in, die zorgt voor een vloeistof die je in laat slapen. Dat is wat menselijker.

Zelfdoding is heftig hoor.
Hoe zie je het voor je? Zo'n kliniek?
Zo'n kliniek zou moeten zijn om die mensen weer een beetje op te lappen! En ze met bijde benen weer op de grond laten staan!
Ik hoop dat je een beetje een antwoord hebt op je vraag..

Toegevoegd na 12 minuten:
in de tweede zin bedoel ik met spelen, plegen natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een reden die je ongetwijfeld ook elders zult gaan horen:

Een zelfmoorkliniek maakt dat mensen in een diepe depressie zichzelf makkelijk van kant maken...makkelijker dan nu.
En nu zie je bij velen, na die depressie, dat ze toch weer zin in het leven hebben.

Oja , ook een reden VOOR die kliniek.

Omdat het makkelijker daar is zullen bv treinmachinisten minder trauma's oplopen...er zullen nl. minder mensen voor een trein springen.

Artsen worden niet meer voor het dilemma gesteld bij euthanasie...op dit moment is euthanasie nog steeds een misdrijf, ook als een arts die uitvoert. Gevolg is dat een arts in het buitenland vervolgd kan worden omdat in nederland vastgesteld is dat ze de arts NIET vervolgen als ie zich aan een vastgestelde procedure houdt. De internationale verdragen die nederland heeft afgesloten maken dat nederland nog verplicht is een arts uit te leveren ook als een ander land erom vraagt. (bron..een artsen blad)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bemoeizucht, conservatisme, het gevoel alles beter te weten, gevoel te willen heersen, superioriteitsgevoel.... enz.

Terzijde:
Je stimuleert geen mensen met het openen van een euthanasie kliniek. Nu zetten mensen hun auto op een spoorrails, of tegen een andere auto of springen voor de trein.

Mijn stelling:
een land waar je niet vrijwillig je leven kunt beëindigen op een humane wijze is een ongeciviliseerd land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen vinden dat je niet mag rommelen met levensbeëindiging. Soms om religieuze redenen, soms omdat met het 'onnatuurlijk' vindt. Dat ze opereren en medicijnen wel normaal vinden, (in elk geval de laatste groep bezwaarmakers) geeft al aan dat er misschien ook iets van vertrouwdheid meespeelt: we zijn al zolang gewend dat we naar de dokter kunnen met problemen, en dat die dokter er dan soms wat aan kan doen.
Sommige mensen wensen ook niet te accepteren dat mensen soms niet verder willen leven. 'Ooit komt het weer goed', zeggen ze dan. Dat zal ongetwijfeld voor een deel van de mensen met een zware depressie gelden, maar ja, wat als die depressie steeds terugkomt?
Euthanasie volgens de huidige regels is alleen toegestaan bij uitzichtloos lijden waarbij het einde feitelijk al in zicht is, bij terminale ziektes dus. Mensen weigeren in te zien dat een depressie ook kan voelen als een terminale ziekte.
En de meeste mensen hebben nooit hoeven zien/meemaken hoe iemand voor een trein sprong, laat staan de resten bij elkaar hoeven schrapen.
Wat mij betreft zou zo'n kliniek een oplossing kunnen zijn, want ik denk dat ze daar zorgvuldig afwegen of je echt geen uitzicht meer hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn altijd mensen die tegen zijn en die schermen dan met mensen die in een flinke dip zitten en na een poging het weer helemaal zien zitten met het leven. Ik ken zelf ook zo iemand, maar die had de zelfmoord wel zo geënsceneerd dat ze gered ging worden. Dat zijn mensen die wat aandacht willen; die mensen zullen zich nooit aanmelden bij een kliniek waar de slagingskans 100% is.
De echte reden is dat hun geloof hen niet toestaat zich erbij neer te leggen dat sommige mensen zich van de schepping Gods afwenden.