hoe komt groene stroom bij de gebruiker?

ik ben overgeschakeld op "groene stroom". niet alleen voor het milieu, ik heb gewoon de goedkoopste leverancier genomen.
nu vertel ik dat tegen mn vriend, en hij vroeg me hoe ik nu zeker was dat bij mij alleen nog maar groene stroom binnen komt. alles loopt immers door dezelfde leidingen, er zijn geen aparte leidingen voor mensen die groene stroom gebruiken.
inderdaad.... daar heeft hij wel een punt.
daarom mijn vraag : hoe kan het nu dat groene stroom en gewone stroom door één leiding komt en dat iemand toch alleen groene stroom krijgt (of alleen gewone stroom)...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De stroom die jij krijgt is precies dezelfde als de buren die grijze stroom gebruiken.
Het enige verschil zit hier in dat de betaling die jij doet wordt besteed aan stroom waarvan de bron behoort tot de categorie stroom die zo weinig mogelijk milieueffecten heeft
het geld van jouw betaling wordt zeg maar besteed en geinvesteerd in groene bronnen.
uiteindelijk zou dat moetn resulteren in de uitbreidng van meer groene energie bronnen zoals windmolens ed
met als uiteindelik resultaat dat er 100% groene stroom zou moeten worden geleverd.

maar op dit moment is stroom gewoon stroom en de bron daarvan kan je alleen meten door het totale plaatje van alle energie producenten die in 1 netwerk in (europa) zitten bij elkaar te voegen en dat als percentage groene/ grijze stroom te verdelen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het enige verschil tussen groene stroom en gewone stroom is de manier waarop het opgewekt wordt. Groene stroom wordt opgewekt door wind, water of zonne-energie. Gewone stroom door kolen of gas centrales dan wel kerncentrales. Stel dat er voor 10% groene stroom wordt opgewekt (door de energieleveranciers) en voor 90% gewone stroom, dan bestaat jouw stroom ook simpelweg voor 10% uit groene stroom en 90% uit gewone stroom. Zolang niet alle stroom in Nederland door 'groen' wordt opgewekt zal je nooit alleen maar groene stroom krijgen. Jouw stroom leverancier zal een deel van het geld wat jij betaald voor je stroom investeren in milieu vriendelijkere stroomopwekking. Hoe meer mensen groene stroom kopen, hoe beter het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt geen groene stroom bij je binnen. Maar je zit bij een leverancier die alleen groene stroom in- en verkoopt, of bij een leverancier die voor het deel 'groene' klanten groene stroom inkoopt/opwekt.
Het is dus inderdaad niet zo dat jij andere stroom krijgt dan je 'grijze' buren, maar dat je stroomleverancier een 'groen' deel stroom verkoopt, gelijk aan het verbruik van het aantal 'groene' klanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet in dat groene stroom gedoe,
Jij investeert zogenaamd in betere manieren van stroom opwekking.
Zelf ben ik voor het bouwen van een nieuwe kerncentrale in Nederland, aangezien groene stroom onze behoefte simpelweg niet kan verzadigen.

Het is dus dezelfde stroom die jij krijgt, en aan dat investeren van de energiemaatschappij zot volgens mij ook een luchtje.