Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik uitgebreid gekookt heb en 'urenlang' met mijn neus boven de potten en pannen gehangen heb, dan heb ik weinig trek meer. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
680

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij komt dat doordat je een hele tijd boven de potten en pannen hebt gestaan en alle geuren van bakken en braden, je al voor een deel verzadigd hebben.
Alsof je hersenen al een seintje gehad hebben dat er gegeten is, alleen door de geur van het koken.
Ik herken het zeker, heerlijk als een ander eens kookt, vind ik het altijd veel lekkerder......of zou dat laatste toch door mijn kookkunst komen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vaak is het ook omdat je van alles hebt lopen proeven, althans dat is bij mij zo...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een beetje "gestresst" bent door het koken, is het inderdaad niet altijd een feest om te eten. Mijn advies is om alles ruim van tevoren voor te bereiden. Soms kun je een dag van tevoren al beginnen met een paar gerechten. Dan heb je op de dag van het etentje minder tijd nodig, sta je niet urenlang` boven de pannen en kun je gezellig aan schuiven...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is precies de reden dat ik twee dagen voor oudjaar al de oliebollen en de appelflappen bak. Anders hoef ik zelf niks.

Gewoon verzadigd door de etensluchten, inderdaad af en toe wat proeven, maar ook vanwege het drukke bezigzijn gewoon geen zin meer in dat eten. Soms ook te moe om er nog gewoon van te genieten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn door dat je al 'psychologisch' verzadigd bent.

Of je hebt gewoon geen trek in je eigen brouwsel, dat heb ik tenminste vaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar... Dan maak je eens een goeie stoofschotel, uren sudderen, en als het klaar is... Dan heb ik geen trek meer, omdat ik al uren in die geur zit. Eerst wekt dat alleen maar trek op, daarna alleen maar tegenzin.
Mijn oplossing: de helft gaat naar de buren ;-) en de andere helft in de koelkast voor de volgende dag, of in de vriezer voor wanneer ik wel zin heb.
(Ik kook zulke gerechten altijd in flinke hoeveelheden, en mijn buurvrouw staat ook regelmatig voor de deur met lekker eten, dus we ruilen gewoon af en toe ;-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het probleem, wat ik nog wel eens doe, is het volgende; Ik ga ff een blokje om en haal daarbij een frisse neus, zodat de geur van het koken in mijn keuken weg is in mn hoofd. Je ruikt nl. tijdens het wandelen ook, wat de anderen koken in je buurt en das meestal toch weer anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding