Wanneer is de geboortedag van Jezus Christus gecorrigeerd van 1 januari naar 25 december?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag klopt niet. Er is nooit verondersteld dat Jezus op 1 januari zou zijn geboren. Zijn eigenlijke geboortedatum is waarschijnlijk eind augustus of begin september geweest.
Op 25 december werd de geboorte van de nieuwe zon gevierd. De zon die op die dag op het laagst stond, werd op die dag opnieuw geboren. Voordat de Mithras cultus naar Rome werd gehaald, vierde men op deze dag het feest van Saturnus. Dit was ter ere van de god Saturnus, die direct terug te herleiden is naar Nimrod de zonnegod. Omdat deze twee feesten op dezelfde dag gevierd werden en erg op elkaar leken integreerden ze snel als één feest. Het feest heette in die tijd 'Saturnalia'. Het werd gevierd met het geven van pakjes, muntstukken en kaarsen, het houden van grote (gezamenlijke) maaltijden, het versieren van een (groenblijvende) kerstboom, takken en kransen aan de deuren en muren.
In 221 na Christus opperde Julius Africanus (160 – 240) als eerste dat het goed zou zijn 25 december als gedenkdag in te stellen voor de geboorte van Jezus Christus.
De meeste van onze 'kerstattributen' hebben te maken met het afwenden van onheil en het aantrekken van voorspoed en geluk. En dat is inderdaad de reden waarom Jezus Christus geboren is. Doordat Jezus Christus naar de aarde kwam wendde Hij ons onheil dat door Adam in de wereld was gekomen af en bracht ons 'leven en overvloed' (Joh 10:10). Misschien verklaart dat waarom veel heidenen die tot geloof kwamen juist deze rituelen hebben meegenomen naar de christelijke feestdagen.
Amadea